این بیماری اغلب در رده سنی 60 سال به بالا در افراد شناخته می‌شود اما به این معنا نیست که این مشکل مختص به افراد مسن است بلکه پارکینسون جوانی برای افراد با سن پایین قابل رخ دادن است. از هر یک میلیون نفر، 2 درصد از افراد به پارکینسون جوانی دچار می‌شوند. در ادامه این مقاله به علل شیوع این بیماری در سنین پایین می‌پردازیم و به روش‌های پیشگیری و درمانی اشاره می‌کنیم.

علائم پارکینسون در جوانان

در همین ابتدای مقاله به نشانه‌های پارکینسون جوانی اشاره می‌کنیم. این موارد عبارتند از:

• حرکات غیرارادی
  • دیسکینزی و حرکات غیرطبیعی
  • حرکات بازو و پا در ظاهر
  • از دست دادن تمرکز و ایجاد گیجی و علائم آلزایمر
  • سفتی اندام و عضلات مختلف
  • ایجاد اختلال در تعادل
  • عدم هماهنگی میان اندام ها
  • مشکلاتی مانند اختلال خواب و سایر موارد

توجه داشته باشید که همه جوانان به این علائم دچار نمی‌شوند و ممکن است که شما فقط یک یا دو مورد از این نشانه‌ها را به صورت خفیف داشته باشید. پارکینسون در تمامی سنین به سرعت پیشرفت کرده و با گسترش علائم مواجه خواهد شد. یکی از مهمترین علامتی که در افراد با وجود پارکینسون جوانی پیشرفت خواهد کرد، لرزش دست یا لرزش سر است که توجه همگان را به خود جلب می‌کند.

به طور کلی افراد تصور دارند که بیماری‌های مرتبط با مغز و اختلالات مغزی فقط در سنین بالا رخ می‌دهد اما اینطور نیست و یکی از چالش‌هایی که امروزه برای جوانان بسیار به چشم می‌خورد، پارکینسون جوانی است. لازم به یادآوری است که بیماری پارکینسون از سنین 6 سالگی به بعد قابل رخداد است که در پسران بیشتر دیده می‌شود اما نیاز به نگرانی شدید در این باره نیست زیرا این بیماری در کودکی نادر است.

علل پیدایش پارکینسون در جوانی

شاید برای شما هم سوال است که این نوع بیماری چرا در جوانان به وجود می‌آید؟ باید بدانید که اگر به نورون‌های مغز آسیب برسد، بیماری پارکینسون ایجاد می‌شود که این تفاوتی ندارد شما در چه سنی قرار داشته باشید. نورون‌ها از پیام رسان‌های عصبی مغز هستند که دوپامین ترشح می‌کنند اما اگر دچار آسیب شوند و یا بمیرند، فعالیت‌های غیرمعمول شروع شده و به مرور زمان علائم مرتبط با این بیماری مشاهده خواهد شد. علت‌های بروز این بیماری به طور دقیق برای پزشکان و محققان مشخص نیست اما قطعا عوامل متعددی در این امر موثر است.

ژنتیک یکی از بزرگترین عامل‌ها برای بروز پارکینسون جوانی شناخته می‌شود و تغییرات ژنی احتمال ابتلا به این مشکل را افزایش می‌دهد. زمانی که نشانگر‌های ژنتیکی در یک فرد یا خانواده آسیب دیده نباشد، احتمال شیوع نیز کم می‌شود.

پارکینسون در جوانی

با رسیدن سموم خاص به مغز یا وجود توده‌هایی در سلول‌های مغزی نیز از علل پیدایش پارکینسون جوانی است. اگر پرتئین در اجسام لوی مغز به طور انباشته قرار بگیرد، دیگر سلول‌ها جایی برای تجزیه ندارند و این بیماری در سنین جوانی رخ می‌دهد، اما در نهایت همانطور که گفته شد، وراثت و ژنتیک و انتقال ژن‌های معیوب به کودک نیز از مهمترین عوامل شناخته شده‌اند.

پارکینسون در جوانی چگونه تشخیص داده میشود؟

به طور کلی برای شناخت و تشخیص پارکینسون جوانی آزمایش خاصی وجود ندارد اما بعد از مراجعه فرد در اثر علائم موجود، آزمایش خون و تصویربرداری‌های لازم انجام می‌شود تا تشخیص درست داده شود. پزشک در اولین معاینات انتظار ندارد که یک فرد جوان به این بیماری دچار شده باشد اما به هر حال تمامی الگو‌های تشخیصی نیز انجام می‌شود.

درمان پارکینسون در جوانی

آیا این بیماری درمان دارد؟ نحوه انجام درمان پارکینسون در جوانان چگونه است؟ در جوانان برای کنترل علائم داروهایی تجویز می‌شود و در این حین پس از بررسی بیشتر این بیماری اقدامات لازم انجام می‌شود.

درمان پارکینسون جوانی با rTMS

یکی از روش‌های درمانی پیشرفته که در بهبود عملکرد مغز تاثیر فراوان دارد، دستگاه آر تی ‌ام اس است که بدون عوارض جانبی مانند دارو‌ها، عملکرد مغز را به مرور زمان بهبود می‌بخشد و کنترل علائم بیماری را به دست می‌گیرد. در این میان از دارو‌های مهارکننده مونو آمین اکسیداز نیز استفاده می‌شود اما به طور کلی اگر تعداد جلسات این روش درمانی را تکمیل کنید، حتماً نتایج مثبتی را مشاهده خواهید کرد.

ناگفته نماند نتایج مورد انتظار از درمان پارکینسون جوانی با rTMS به شدت بیماری و زمان مراجعه در پیشرفت بیماری بستگی دارد و این احتمال وجود دارد که در ابتدا هیچ نتیجه خاصی مشاهده نکنید و فقط در جلسات ابتدایی بهبود حرکات و کاهش و سبک شدن علائم را داشته باشید.