اسپاسم لرزشی بدن که با عنوان علمی کلونوس شناخته می‌شود در دسته بیماری‌های عصبی قرار دارد که حرکات لرزشی ریتمیک غیر‌طبیعی را برای افراد ایجاد خواهد کرد. بیماران مبتلا به کلونوس، اغلب انقباضات و لرزش‌های مکرر را تجربه می‌کنند که در زندگی روزمره آ‌نها اختلالاتی ایجاد می‌کند. این اتفاق معمولاً برای نواحی زانو و مچ و ساق پا در اثر حادثه یا کشیدگی بیش از حد عضله رخ می‌دهد اما به این معنا نیست که برای سایر اندام‌ها پیش نمی‌آید. در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد لرزش‌های ماهیچه بدن در اختیار شما قرار می‌دهیم.

اسپاسم لرزشی یا کلونوس چیست؟

با آسیب دیدن اعصاب و یا کشیدگی عضلات و انقباضات ناگهانی یا شدید، لرزش‌هایی در ماهیچه‌های بدن ایجاد می‌شود که به نام اسپاسم لرزشی معروف است. این نوع اسپاسم‌ها لرزش‌های بسیار ریزی به همراه دارند که حرکت و یا استراحت را برای فرد بیمار دشوار می‌کنند. گاه این مسئله برای برخی افراد در اثر خستگی زیاد ایجاد می‌شود. این بیماری با پیشرفت، انجام فعالیت‌ها را برای افراد سخت و حتی گاهی ناتوان کننده می‌سازد.

علائم اسپاسم لرزشی چیست؟

اسپاسم لرزشی به عنوان یک رفلکس در برابر انقباضات غیر‌ ارادی و ریتمیک است که برای اندام‌های آسیب دیده، رخ می‌دهد. افرادی که با مشاهده علائم این بیماری به دکتر مغز و اعصاب مراجعه می‌کنند، اظهار دارند که لرزش‌های بسیار خفیفی را به طور ناگهانی در یک یا چندین اندام خود احساس می‌کنند که گاهی با درد و گرفتگی ماهیچه‌ها همراه است و به مرور زمان ممکن است با فاصله زمانی کوتاهتری بروز داده شود.

کلونوس به چه علتی ایجاد میشود؟

به طور کلی مهمترین علت بروز این مشکل، اختلال در مسیر الکتریکی اعصاب است که عضلات مختلف را درگیر می‌کند. البته ناگفته نماند که گاهی این مشکل در اثر برخی بیماری‌های دیگر ایجاد می‌شود، مانند:

• اسکلروز جانبی: این بیماری تا حدودی نادر است اما کنترل حرکت ماهیچه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  • آسیب مغزی: این مشکل معمولاً در اثر ضربه با تصادف و سانحه به وجود می‌آید که ممکن است مسیر الکتریکی مغز را مختل کند.
  • سندروم سروتونین: اگر سروتونین بیش از حد در بدن تجمع یابد، واکنش خطرناکی به همراه خواهد داشت.
  • سکته مغزی: اگر میزان اکسیژن خون کم شود، سکته مغزی ایجاد می‌شود که حرکت ماهیچه‌ها را غیر ارادی می‌کند.
  • عفونت مغزی: اسپاسم لرزشی گاهی در اثر پیشرفت عفونت مغزی به وجود می‌آید.
  • اختلالات ژنتیکی و فلج مغزی و بسیاری بیماری‌های خطرناک دیگر نیز می‌تواند موجب کلونوس در افراد شود که باید پیگیری لازم به موقع انجام شود.

تفاوت بیماری کلونوس با میوکلونوس چیست؟

کلونوس در دسته انقباضات ریتمیک و غیر ارادی شناخته می‌شود و این در حالی است که میوکلونوس همان انقباضات غیر‌ارادی اما به مقدار مختصر است.

انواع اسپاسم لرزشی در افراد

کلونوس دارای انواع مختلفی است از جمله:

• کلونوس مچ پا
  • کلونوس پا
  • کلونوس انگشت
  • کلونوس زانو
  • اسپاسم آرنج
  • اسپاسم لرزشی فک
  • اسپاس لرزشی مچ و ساق دست

آیا میتوان از اسپاسم لرزشی جلوگیری کرد؟

یک دلیل قطعی برای پیدایش این مشکل وجود ندارد اما محققان دریافتند تا در اثر اختلال مسیر الکتریکی مغز، کلونوس یا اسپاسم‌های لرزشی به وجود می‌آیند. همچنین سبک زندگی ناسالم و مصرف بیش از اندازه دخانیات و داشتن استرس نیز بر ایجاد این لرزش‌های بدن موثر هستند.

اسپاسم لرزشی چگونه تشخیص داده میشود؟

به طور کلی این احتمال وجود دارد که هر فردی گاهی حتی در اثر خستگی شدید نیز به این لرزش‌ها دچار شود اما زمانی که این مورد تکرار می‌شود و مداوم احساس می‌شود، باید مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد. در این میان شما باید به شدت سرعت انقباضات توجه کنید و اگر غیر‌طبیعی به نظر رسید، به پزشک مراجعه کنید.

می‌توان بر روی تاندون ضربه ملایم ایجاد کرد تا میزان لرزش‌ها یا شروع آ‌نها تخمین زده شود. اگر بیماری زمینه‌ عصبی دارید یا در سابقه خانوادگیتان وجود دارد، تست‌های تشخیص کلونوس را در کنار معاینات دیگر انجام دهید.

اسپاسم لرزشی

موارد دیگر مانند تصویربرداری ‌ام ار آی و تست‌های تعادلی نیز قابل انجام است و بدانید که در انواع شدیدتر، حتماً از نمونه‌برداری مایع مغزی نخاع استفاده می‌شود تا آسیب‌های موجود تشخیص داده شود.

روشهای درمان اسپاسم لرزشی بدن

یکی از روش‌های متداول در مسیر درمان اسپاسم‌های لرزشی استفاده از دارو درمانی است که به طور محدود تجویز می‌گردند زیرا هر یک ممکن است خود دارای عوارضی برای فرد باشند. به عنوان مثال باکلوفن به عنوان شل کننده عضلات و دیازپام به عنوان آرام بخش نیز از متداول‌ترین دارو‌ها هستند اما گاهی مصرف آنها برای یک فرد مناسب نیست. به همین دلیل برای تجویز نوع دارو به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید و هرگز برای هیچ فرد دیگری نیز دارو‌های مصرفی خود را توصیه نکنید. به عنوان مثال شاید فردی دچار آریتمی قلبی و تپش قلب باشد و عوارض دارو در همین دسته بیماری‌ها باشد و خطراتی برای شخص ایجاد کند.

یکی دیگر از روش‌های درمانی استفاده از دستگاه rTMS است که اگر اختلالی در مسیر سلولهای مغز وجود داشته باشد را به مرور زمان بهبود داده و اگر علائم در اثر بیماری‌های مغزی دیگر باشد، که ابتدا تشخیص و سپس به درمان و کاهش علائم آ‌نها نیز می‌پردازد. در مواردی پزشک همزمان با بکارگیری از این دستگاه، داروی شل کننده عضلات نیز تجویز می‌کند. فقط باید در روند درمان اسپاسم لرزشی توجه داشته باشید که مطابق با دستور پزشک پیش بروید تا در نهایت نتیجه مورد انتظار و مطلوب به دست آورید.

برای اسپاسم لرزشی ماهیچه‌ های بدن به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

برای تمامی انواع اسپاسم‌های لرزشی و کلونوس و سایر بیماری‌های مرتبط با اختلالات عصبی، باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.