کمر درد عارضه‌ای است که به علل گوناگون می‌تواند فرد را در هر مقطع سنی تحت تأثیر قرار دهد. هر چه سن افراد بالاتر می‌رود، به سبب عواملی نظیر مشاغل پیشین و بیماری دژنراتیو دیسک، درصد امکان بروز کمردرد افزایش پیدا خواهد کرد. کمر درد امکان دارد بر اثر بروز مشکل در دیسک‌های میان مهره‌ها، ستون فقرات کمری استخوانی، نخاع و اعصاب، رباط‌های اطراف ستون فقرات و دیسک‌ها، عضلات کمر، اندام‌های داخلی شکم و لگن و پوست اطراف ناحیه کمر باشد.

علاوه بر این احساس درد در قسمت فوقانی کمر احتمال دارد به دلیل نابهنجاری آئورت، تومورهای قفسه سینه و وجود التهاب در ستون فقرات باشد.

انواع مختلف کمر درد

اطلاع از نوع کمر درد به آگاهی از درمان مناسب برای آن کمک خواهد کرد. در یک تقسیم‌بندی کلی بیشتر کمردردها در یکی از دسته‌های زیر جای می‌گیرند:

  • حاد
  • مزمن
  • نیمه مزمن (بین کمردرد حاد و مزمن که چندان متداول نیست.)

کمر درد حاد (کوتاه مدت)

در کمر درد حاد، درد به طور ناگهانی شروع می‌شود و عواملی نظیر فشار، انجام حرکات ورزشی سنگین، حرکت و جابه‌جایی نادرست بدن یا بلند کردن اجسام به شیوه غیرصحیح می‌توانند سبب بروز کمردرد حاد شوند.

در اکثریت مواقع کمر درد حاد است. به طور معمول در کمر درد حاد، درد پس از 6 هفته بهبود خواهد یافت و در بیشتر موارد دلایل زمینه‌ای درد سبب مشکل جدی یا طولانی مدت نخواهد شد.

بلند کردن اجسام به شیوه غیرصحیح می‌تواند سبب بروز کمردرد حاد شود.
بلند کردن اجسام به شیوه غیرصحیح می‌تواند سبب بروز کمر درد حاد شود.

کمر درد مزمن (درد بلند مدت)

از سویی دیگر کمر درد مزمن امکان دارد به یک مشکل جدی تبدیل شود. کمر درد مزمن، جدی و خطرناک است، زیرا علائم آن به اندازه‌ای شدید است که بر روی سلامت، فعالیت و کیفیت زندگی فرد برای طولانی مدت تأثیر می‌گذارد. در حالی که کمردرد مزمن امکان دارد به طور ناگهانی شروع شود، اما در بیشتر موارد به تدریج به وجود می‌آید و بیشتر از 6 هفته طول می‌کشد. علاوه بر این کمر درد مزمن ممکن است متناوب باشد، یعنی یک مدت خبری از درد نباشد و دوباره درد شروع شود.

علت بروز کمر درد در افراد

یکی از متداول‌ترین مشکلات در میان افراد کم ردرد است که رایج‌ترین علت آن دیسک کمر، ضربه وارد شده به کمر نظیر تصادف و سقوط از ارتفاع، زمین خوردن، گرفتگی عضلات به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در وضعیت فیزیکی نامناسب و فشار به ستون فقرات است. در هر صورت چه کمردرد حاد باشد، چه مزمن باشد باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

پدید آمدن مشکلاتی در ستون فقرات مانند پوکی استخوان امکان دارد باعث کمر درد شود. کمر انسان ساختار پیچیده‌ای از رباط‌ها، تاندون‌ها، عضلات، دیسک‌ها و استخوان‌ها را شامل می‌شود که با همکاری یکدیگر به ما توان حرکت و فعالیت می‌دهند. بخش‌هایی از ستون فقرات را دیسک‌ها تشکیل می‌دهند. مشکلات موجود در هر یک از ساختار کمر می‌تواند باعث کمر درد شود. در بعضی از موارد نیز علت کمردرد، نامشخص است.

در ادامه به شرح برخی از مشکلات به وجود آمده در ساختار کمر که باعث بروز کمردرد می‌شود می‌پردازیم.

کمر درد در بیشتر موارد از فشار، تنش یا آسیب ناشی می‌شود. دلایل درد کمر متناوب، عبارت هستند از:

  • عضلات تنگ (رباط‌ها)
  • اسپاسم‌های عضلانی
  • تنش عضلانی
  • آسیب‌دیدگی دیسک‌ها
  • شکستگی و آسیب‌دیدگی

کمر درد به علت مشکلات ساختاری

برخی از مشکلات ساختاری که امکان دارد باعث بروز عارضه کمر درد شوند را در ادامه بیان می‌کنیم:

پارگی دیسک

در ستون‌ فقرات هر مهره به وسیله دیسک‌ها کشیده می‌شود. چنانچه دیسک پاره شود، فشار بیشتری به عصب‌ها وارد می‌شود و در نتیجه باعث بروز کمر درد می‌شود.

دیسک‌ برآمده

دیسکی که آسیب می‌بیند، متورم و به عقب یا جلو کشیده شده و فشار بیشتری به عصب وارد می‌کند که باعث بروز عارضه درد کمر می‌شود.

سیاتیک

درد شدیدی که از طرف لگن به سمت پایین پشت پا به‌ وجود می‌آید و بر اثر فشار بر روی دیسک، باعث شکاف یا فتق می‌شود. بزرگ‌ترین عصب در بدن عصب سیاتیک نام دارد که از انتهای ستون فقرات تا کف پا ادامه دارد.

آرتروز

آرتروز ممکن است باعث بروز مشکل در مفاصل لگن، قسمت انتهایی کمر و دیگر نقاط شود. در برخی موارد فضای اطراف نخاع باریک شده که این عارضه به عنوان تنگی نخاع شناخته می‌شود.

انحنای غیرطبیعی ستون‌ فقرات

چنانچه ستون ‌فقرات به شکلی غیر نرمال خمیده شود، باعث به وجود آمدن درد در این ناحیه می‌شود.

پوکی‌ استخوان

پوکی ‌استخوان باعث سستی و شکنندگی استخوان‌ها می‌شود، به اندازه‌ای استخوان‌ها شکننده می‌شوند که فشارهای جزئی نظیر خم شدن یا سرفه می‌تواند سبب شکستگی آنها شود. شکستگی‌های مرتبط با پوکی استخوان، بیشتر در مفاصل ران، مچ یا ستون فقرات روی می‌دهد. این بیماری احتمال دارد همه افراد را تحت ‌تأثیر قرار دهد، اما خانم‌ها، به ویژه خانم‌هایی که در دوران یائسگی به سر می‌برند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند.

مشکلات کلیه

برخی اوقات نیز کمر درد بر اثر سنگ کلیه یا عفونت کلیه رخ می‌دهد.

وضعیت‌ نامناسب بدن

کمردرد همچنین ممکن است ناشی از برخی فعالیت‌های روزانه و قرار گرفتن بدن در وضعیتی نامناسبی باشد مانند:

  • پیچش ناگهانی کمر
  • تنش عضلانی
  • کشش بیش از اندازه
  • خم شدن نادرست
  • خمیده ماندن برای مدت زمان طولانی
  • کشیدن، هل دادن، بلند کردن و حمل اجسام سنگین
  • ایستادن یا نشستن برای مدت زمان طولانی
  • کشیدن گردن به جلو نظیر هنگام رانندگی یا کار کردن با کامپیوتر
  • رانندگی برای مدت طولانی، بدون استراحت
  • خوابیدن بر روی تشک و سطوح غیر استاندارد

بیمار هایی که باعث کمر درد میشوند

کمر درد ممکن است ناشی از موارد مختلفی نظیر مشکلات مکانیکی یا ساختاری ستون فقرات، شرایط التهابی و دیگر شرایط پزشکی باشد. بیماری‌های زیر نیز می‌توانند منجر به کمردرد شوند.

سرطان ستون‌ فقرات

وجود تومور بر روی ستون فقرات می‌تواند عامل ایجاد فشار بر عصب و در نتیجه کمردرد شود.

عفونت ستون ‌فقرات

اسپوندیلودیسیت یا عفونت دیسک‌های میان مهره‌ای همراه با عفونت مهره‌های ستون فقرات (اسپوندیلیت) که یک بیماری التهابی است (التهاب بر اثر عفونت است.) باعث وخامت وضعیت مهره‌های آسیب‌دیده و دیسک‌های میان مهره‌ای می‌شوند.

دیگر عفونتها

بیماری‌های التهابی نظیر التهاب لگن، مثانه یا عفونت کلیوی نیز احتمال دارد منجر به کمر درد شوند.

جمع بندی

کمر درد یکی از رایج‌ترین مشکلات ستون فقرات است. این مشکل ممکن است از یک درد مبهم و مداوم تا یک درد ناگهانی و صاعقه مانند متغیر باشد.

برخی اوقات امکان دارد به طور ناگهانی بر اثر زمین خوردن، تصادف یا بلند کردن اجسام سنگین رخ دهد، اما اغلب به سبب تغییرات دژنراتیو مربوط با سن در ستون فقرات، این بیماری به آهستگی ایجاد می‌شود. در بعضی موارد نیز ابتلا به اختلالات التهابی یا دیگر شرایط پزشکی سبب کمردرد می‌شوند.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *