شاید شما هم تا به حال دچار لرزش ناگهانی بدن خود شده باشید که کاملاً غیر ارادی بوده و تقریباً فرد در کنترل آن نمی‌تواند نقشی ایفا کند. این حرکات ریتمیک غیر قابل کنترل بعد از مدتی خود به خود رفع می‌شود و گاهی انقباضات عضلانی را به جای می‌گذارد. این لرزش‌ها معمولاً می‌تواند در هر نقطه از بدن و اندام‌ها رخ دهد اما به طور کلی در این مثال موضوع صحبت ما لرزش ناگهانی بدن و راههای درمانی و کنترل آن است.

چه مواردی باعث لرزش بدن میشود؟

به طور کلی لرزش بدن یک مشکل فردی نیست و معمولاً به عنوان یک علامت شناخته می‌شود. عضلات بدون هماهنگی و به شکل غیر ارادی شروع به لرزش کرده و بسیار واضح خواهد بود. افراد در این لرزش‌ها هیچ دخالتی ندارند و به این فکر می‌کنند که بدون اینکه بخواهند این اتفاق در حال رخ دادن است. موارد بسیاری ممکن است که این شرایط را برای بدن به وجود آورد که عبارتند از:

  • مصرف کافئین یا برخی داروها
  • خستگی‌های بیش از حد
  • افت قند خون فرد
  • بالا رفتن وزن به مقدار چشمگیر
  • داشتن استرس و اضطراب
  • صدمات بدنی پیش آمده
  • آسیب‌های تروماتیک مغزی
  • مصرف بیش از اندازه الکل یا ترک ناگهانی آن
  • بیماری‌هایی نظیر سکته مغزی، پارکینسون یا شروع علائم ‌ام اس
  • کمبود برخی از ویتامین‌ها

طبقه بندی انواع لرزشهای بدن

لرزش‌های بدن دارای دو دسته هستند گاهی لرزش‌های بدن در زمان استراحت به طور ناگهانی برای فرد ایجاد میشود و گاهی شخص در حال انجام یک فعالیت یا ورزش است و به طور ناگهانی لرزش‌های بدن شروع می‌شود.

لرزش ناگهانی بدن
لرزش ناگهانی بدن

افرادی که در حالت استراحت دچار لرزش می‌شوند، با شروع به حرکت کردن و خارج شدن از حالت استراحت با پایان لرزش‌ها مواجه میشوند و البته این مورد بیشتر در دست‌های فرد دیده می‌شود که می‌توانید قبل از گسترده شدن به درمان لرزش دست بپردازید.

  • لرزش در عضلات هنگام قرارگیری در وضعیت افقی است. گاهی بدن در این حالت با لرزش‌های اساسی رو به رو می‌شود که در ابتدا خفیف و بعد از مدتی ممکن است همچنان خفیف باشد. این لرزش‌ها در اغلب مواقع در دو طرف بدن رخ می‌دهند.
  • لرزش در اثر خستگی عضلانی
  • این لرزش‌ها اغلب اولین علامت از بیماری پارکینسون هستند که برای درمان آن باید خیلی سریع به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. این نوع لرزش‌ها بیشتر در یک سمت بدن نمایان هستند و در همان سمت از بدن پیشرفت می‌کنند.
  • انقباضات غیر ارادی عضلانی که در افراد دچار دیستونی با حرکات پیچشی به وجود می‌آید. این لرزش‌ها حالت منظمی ندارد و در اوایل بیماری با استراحت کمی برطرف می‌شود.
  • مخچه وظیفه کنترل تعادل بدن را دارد و اگر به این عضو آسیبی وارد شود، لرزش‌های هدفمند ایجاد می‌شود که نشان از یک مشکل یا اختلال و سکته و این موارد می‌باشد و باید پیگیری لازم انجام شود.

آیا میتوان از لرزشهای بدن پیشگیری کرد؟

در این صورت بستگی دارد که این لرزش‌ها در اثر چه مواردی رخ داده باشد. به عنوان مثال اگر لرزش بدن به علت آسیب دیدن مخچه باشد، خود فرد نمی‌تواند بدون روش‌های درمانی پیشرفته جلوی این لرزش‌ها یا گسترده شدن آنها را بگیرد. اگر این لرزش‌های بدن در اثر مصرف بیش از اندازه کافئین رخ داده باشد یا بعد از مصرف الکل یا استرس و موارد این چنینی، فرد برای پیشگیری از به وجود آمدن آنها باید سبک زندگی خود را اصلاح کند. روش درمانی rTMS برای درمان لرزش بدن نیز کاربرد دارد و چه بهتر که در ابتدای شروع این علائم به پزشک مراجعه کنید.

برای درمان لرزش بدن به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

همانطور که گفته شد لرزش بدن یا نشان از یک بیماری بوده یا در اثر عادات نامناسب زندگی به وجود آمده است اما خود فرد نمیتواند علت اصلی آن را تشخیص دهد بنابراین لازم است تا این مورد را جدی بگیرید و برای لرزش بدن خود به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. دکتر هیوا امجدی برای رفع لرزش‌های بدن از دستگاه rTMS استفاده می‌کند که نتایج و اثر بخشی فوق‌العاده‌ای تاکنون داشته و عوارض جانبی دارو‌ها را به همراه ندارد.

البته ناگفته نماند که تکنیک‌های درمانی دیگری نظیر بوتاکس و درمان با DBS و درمان با تالاموتومی نیز در برطرف کردن این لرزش‌ها کاربرد دارند اما لازم است تا ابتدا بررسی لازم توسط پزشک انجام شود و سپس بهترین روش درمانی نیز برای بیمار تجویز گردد اما توجه کنید که در این روش‌های بدون دخالت دارو باید تعداد جلسات درمانی را به پایان برسانید تا نتیجه دوام داشته باشد و به ثبات برسد. برخی افراد با گذراندن چند جلسه و مشاهده کاهش علائم در راستای بهبود، این تکنیک را رها می‌کنند اما در این حالت امکان بازگشت لرزش‌ها و بیشتر شدن نیز وجود خواهد داشت بنابراین این مسئله را جدی بگیرید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 5 عدد و میانگین امتیازها 3.8]

4 دیدگاه

  • سلام من برای بار ۴یا پنجمه که فشار عصبی بهم وارد میشه
    اما اخرین باز عصبی بودم و یهویی پاهام شروع ب لرزیدن کردن و نتونستم خودمو کنترل کنم یهو کل بدنم حتی دندونام فکم همجای بدنم میلرزید و من از ترس گریه میکردم ..حتی دستام یا پاهام پرتاب میشد و جیغ میزدم و گریه میکردم ..ممکنه تشنح بوده باشه؟
    و اینکه ۲۵سالمه

  • سلام من یه مدت ساعت خوابم بهم ریخته و صبح ها میخوابم یک ماه پیش بدنم شروع به لرزیدن کرد ضربان قلبم ۱۳۰ و فشارم افتاد با قرص پروپرانول ضربان قلبمو پایین اوردن و خوابیدم خوب شدم تا یک هفته پیش باز صبح قبل اینکه بخوابم باز لرزم گرفت احساس میکنم لرزش تو استخونای بدنم مونده و بدن درد دارم کمرم درد میکنه .۲۳ سالمم هستش .ممنون میشم راهنماییم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *