تا به حال برای شما هم پیش آمده تا قبل از خواب دچار توهم‌های مختلف شوید؟ چیزی را ببینید که وجود ندارد؟ چیزی را بشنوید در صورتی که در مکان تنها هستید و نباید صدایی وجود داشته باشد؟ بویی را احساس کنید در حالی که همچین چیزی وجود ندارد؟ اینها همگی توهم قبل از خواب هستند که با اصطلاح توهمات هیپناگوژیک شناخته می‌شوند و شامل مواردی می‌شوند که وجود خارجی ندارند. در این مقاله به توضیح توهم پیش از خواب می‌پردازیم زیرا لازم است تا در مورد این توهم اطللاعاتی داشته باشید و راههای مقابله با آن را بشناسید.

توهم قبل از خواب یا توهم هیپناگوژیک چیست؟

داشتن توهم قبل از خواب برای افراد ایجاد ترس و نگرانی می‌کند زیرا افراد تشخیص نمی‌دهند که آن قسمت جزئی از خواب یا رویا برایشان بوده و یا در بیداری دچار توهم شدند. در مورد این مسئله شما تنها نیستید و لازم است بدانید که حدود 30% افراد قبل از خواب دچار توهم می‌شوند اما لازم است که راه‌های متوقف کردن آن را بشناسید زیرا در طولانی مدت باعث تثبیت و اختلال در زندگی و ایجاد اختلال خواب می‌گردد. شما باید قبل از اینکه به درمان اختلال خواب نیاز پیدا کنید، به درمان توهم قبل از خواب خود رسیدگی کنید.

این نوع توهمات همانطور که از نامشان مشخص است قبل از به خواب رفتن فرد برایش رخ می‌دهد و اغلب این نوع توهمات از نوع بصری هستند. به عنوان مثال اغلب این افراد با مشکل توهم قبل از اینکه بخوابند، تصویر حیوانات به صورت متحرک یا تصویری از چهره‌های متفاوت می‌بینند یا حتی به ناگهان خود را از ترس اینکه در حال افتادن هستند، تکان می‌دهند. تمامی این موارد در دسته توهم قبل از خواب قرار دارند و باید فرد در این مواقع برای درمان توهم به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند.

توهم قبل از خواب چه تفاوتی با توهم سلامت روان دارد؟

توهم در هر حالتی برای افراد نگران کننده است و از هر نوعی که باشد باید جدی گرفته شود زیرا به مرور زمان ممکن است که شدت یابد و یا برای فرد به طور مزمن رخ دهد. بنابراین بهتر است در همان ابتدا این مشکل عملکرد مغز بهبود بخشیده شود. توهم قبل از خواب معمولاً به صورت دیداری است اما توهم مرتبط با سلامت روان یا بیماری اسکیزوفرنی به طور شنوایی بروز می‌کند.

برخی افراد در طول روز هیچ مشکلی ندارند و اصلاً با این موارد رو به رو نمی‌شوند اما قبل از خواب دچار توهم خواهند شد که در این صورت نیاز به نگرانی نیست زیرا بیماری خاصی ندارید اما مغز اینگونه دستور می‌دهد و باید واکنش آن بهبود بخشیده شود. اکثریت اشخاصی که به توهم قبل از خواب دچار هستند، تاکید بسیار دارند که این مسئله واقعی بوده و آ‌نها واقعاً یک چیزی را دیده یا شنیدند و در این حال شما به عنوان یک فرد بیرونی نباید مداوم این موضوع را نادیده بگیرید یا با فرد دچار توهم مجادله کنید. بهتر است در این حالت وی را برای بررسی‌های بیشتر به مراجعه پزشک تشویق کنید.

آیا توهم قبل از خواب ارتباطی با افسردگی دارد؟

افرادی که با توهمات قبل از خواب به مطب دکتر هیوا امجدی مراجعه دارند، در مورد اینکه آیا به افسردگی دچار هستند یا خیر نیز جستجو می‌کنند. این ممکن است برای برخی افراد وجود داشته باشد اما در مقابل ممکن است شخصی به افسردگی دچار نباشد اما دچار توهم پیش از خواب شود.

افرادی که افسردگی شدید را سپری می‌کنند با استرس بیشتری درون بدن خود مواجه هستند که این توهمات را بیشتر برایشان رقم می‌زند اما این احتمال برای تمام افراد وجود دارد و برای بروز این نوع توهمات حتما نباید یک فرد افسرده باشید. در زمان درمان توهم قبل از خواب با دستگاه آر تی‌ام اس، اگر منشا این مشکل افسردگی تشخیص داده شود، پزشک به درمان افسردگی نیز خواهد پرداخت.

بختک همان توهم قبل از خواب است؟

بختک که میان مردم شناخته شده است در واقع همان فلج خواب بوده که برای برخی افراد همانند یک کابوس احساس می‌شود اما با توهم هیپناگوژیک تفاوت دارد.

زمانی که فرد به فلج خواب دچار می‌شود، تصور دارد که کاملاً بیدار است اما قادر به حرکت بدن خود نیست و احساس سنگینی فردی بر روی بدن خود را دارد که سنگین‌تر شده است اما این فقط زمانی در دسته توهم قبل از خواب قرار می‌گیرد که واقعاً قبل از به خواب رفتن فرد رخ دهد و میان خواب نباشد.

توهم قبل از خواب
توهم قبل از خواب

درمان توهم قبل از خواب با rTMS

دستگاه آر تی‌ام اس با تحریک مغناطیسی مغز، پالس‌های ضعیف و بی‌ضرری را برای مغز ایجاد می‌کند که به مرور زمان باعث بهبود بخشی از عملکرد و واکنش‌های مغز می‌شود. گاهی متخصص مغز و اعصاب در کنار این تکنیک از دارو درمانی نیز استفاده می‌کند که البته به شرایط فرد و میزان توهمات قبل از خواب بستگی دارد.

قبل از شروع روند درمانی به طور کامل توضیح دهید که چندین بار این مشکل برایتان تکرار شده است و تا چه اندازه‌ای ادامه دارد. علائم اینکه این توهمات بصری یا شنیداری هستند را برای پزشک بازگو کنید و در هیچ یک از این مسائل اغراق نکنید زیرا برای داشتن یک نتیجه موفق و مثبت، پزشک شما باید اطلاعات درستی داشته باشد.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 2 عدد و میانگین امتیازها 3]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *