والدین در همه حالات به رفتارهای تکراری و غیر‌ارادی کودکان توجه پیدا می‌کنند و مداوم بررسی می‌کنند که بی‌جهت به این موضوع شک پیدا کردند یا واقعاً این رفتار‌های غیر ارادی در حال تکرار است. تیک عصبی در کودکان امروزه بسیار افزایش پیدا کرده است و معمولاً به عنوان یک پرش در اندام‌های مختلف مانند پرش چشم، پرش لب، پرش دست یا مکررگویی و یا حتی به شکل صاف کردن گلو ظاهر می‌شود.

برخی والدین این موارد را حالات دوران کودکی می‌دانند اما اگر تیک عصبی کودکان مانند تیک عصبی چشم تشخیص داده نشود و درمان لازم انجام نشود، به صورت غیر‌ ارادی به سنین بزرگسالی نیز منتقل میشود. دلیل بر این نیست که این تیک عصبی تا بزرگسالی به همان شکل باقی بماند، گاه موجب تغییر فرم آن عضو یا حتی تغییر نوع تیک و افزایش شدت آن می‌شود.

انواع تیک عصبی در کودکان

به طور کلی تیک عصبی در کودکان به دو دسته مزمن و تیک عصبی گذرا تقسیم می‌شود. تیک‌های عصبی از نوع گذرا به شرایط محیطی و احساس درونی کودک شما بستگی دارد. ممکن است یک دوره برای کودک به گونه‌ای گذشته باشد که با تیک عصبی مواجه شده است و بعد از مدتی خود به خود برطرف می‌شود. اگر این شرایط نامساعد برای کودک ادامه داشته باشد، این تیک‌های عصبی از بین نرفته و به حالت مزمن و یا دائمی تغییر پیدا می‌کند.

تیک عصبی مزمن در کودکان ریشه در مغز دارد و عملکرد مغز در شرایط مختلف اینگونه ایجاب می‌کند که یک حرکت تکراری و غیر‌ ارادی انجام شود. شدت این نوع تیک عصبی در کودک بیشتر بوده و والدین متوجه وجود آن خواهند شد زیرا زمانی که شرایط بسیار ایده‌آل است هم کودک به تیک عصبی مزمن دچار است و حرکت غیر‌ ارادی خود را تکرار می‌کند. به طور کلی در هر دو حالت شما باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید تا بررسی لازم را انجام دهد و درمان تیک عصبی انجام شود که برای کودک ماندگار نشود.

چرا تیک عصبی در کودکان ایجاد میشود؟

تیک عصبی در کودکان مانند بزرگسالان، بر اثر عملکرد مغز ایجاد می‌شود و کنترل آن دست خود فرد نیست اما به هر حال عواملی در بروز تیک عصبی کودکان موثر هستند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • اضطراب ژنتیکی
  • داشتن استرس و ترس
  • تنش‌های رفتاری در خانواده
  • کودک با والدین وسواس
  • افسردگی کودک یا وجود این شرایط در خانواده

به هر حال نوزاد از بدو تولد با تیک عصبی همراه نیست و موارد زمینه‌ای یا محیطی موجب بروز این مشکل می‌شوند که باید علت آن نیز مشخص شود. دستگاه rTMS علاوه بر بهبود عملکرد مغز، به تشخیص وجود مشکل نیز کمک می‌کند.

رفتار با کودک دارای تیک عصبی باید چگونه باشد؟

در ابتدا قبل از هر کاری محیط را برای این کودک به شدت آرام و دور از استرس و عوامل تنش کنید. والدین نباید کودک خود را در زمینه انجام یک حرکت تکراری سرزنش کنند زیرا تمامی این فرآیند غیر ارادی بوده و به ناخواسته شروع میشود بنابراین کودک شما به طور آگاهانه و ارادی نقشی در انجام آن ندارد.

درمان تیک عصبی در کودکان

در ابتدا توجه کنید از جمله‌های استرس‌آور در این زمان برای کودک خودداری کنید. به عنوان مثال والدین نباید وی را تهدید کنند که اگر این کار را انجام دهی دیگر دوستت نخواهیم داشت. در مقابل شما باید احساس امنیت را برای کودک خود به وجود آورید. بدون از دست دادن زمان و تا قبل از اینکه این حرکات غیر ارادی بیشتر شود، به متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمایید. در صورت لزوم می‌توانید از دستگاه آر تی‌ ام اس برای درمان تیک عصبی کودک خود استفاده کنید.

این دستگاه عوارض جانبی برای کودکان نداشته و فقط به بهبود عملکرد مغزی آنها کمک می‌کند و شرایط بهتری را ایجاد می‌کند.

تیک عصبی در کودکان
تیک عصبی در کودکان

این دستگاه وظیفه آرامش دادن به مغز ندارد بنابراین این تصور را از ذهن خود بیرون کنید و بدانید که دستگاه آر تی ‌ام اس برای برطرف سازی عملکرد مغز فعالیت دارد. یعنی به مرور زمان مغز متوجه می‌شود که این عملکرد و دستور حرکت غیرارادی برای کودک صحیح نیست و تغییراتی را ایجاد می‌کند که بعد از چندین جلسه مشهود خواهد بود.

همچنین در این میان به کودک خود اجازه دهید که بعد از جلسات درمانی، استراحت کافی داشته باشد و یا اگر نیاز به صحبت کردن دارد، به حرف‌های او گوش دهید هر چند که این حرف‌ها تکراری بود باز هم نیاز نیست که توجه خاصی داشته باشید و فقط لازم است تا به عنوان یک شنونده خوب عمل نمایید. توجه داشته باشید که تیک عصبی کودک برای خودش نیز بسیار ناامن بوده و لازم است تا انرژی مضاعف آن به گونه‌ای تخلیه شود.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *