حمله پانیک در واقع همان حالت ترس و اضطراب شدید است که به صورت ناگهانی رخ می‌دهد. زمان این حمله بسیار کوتاه بوده و حداکثر تا مدت 20 دقیقه پایان می‌یابد. در زمان رخداد حمله پانیک علائمی ایجاد می‌شود که مشابه با علائم سکته قلبی بوده و ممکن است گاهی با این عارضه اشتباه گرفته شود.

به طور کلی باید بعد از حمله پانیک به فرد، حتما به اورژانس مراجعه شود. در ادامه به تمامی جزئیات این بیماری اشاره خواهیم داشت.

حمله پانیک چیست؟

حمله پانیک، احساس ترس و اضطراب شدید است که با توجه به یک رخداد خاص به وجود می‌آید. به عنوان مثال ترس از سگ، کسی که دچار این فوبیا است، در هنگام مواجهه با این حیوان، دچار ترس و حمله پانیک می‌شود.

حمله پانیک با اختلال پانیک متفاوت است. حمله پانیک معمولا اینطور است که فرد دارای علائمی مانند حمله مکرر پانیک در شرایط و مکان مختلف بدون دلیل خاصی باشد. می‌توان گفت که این حملات بدون دلیل خاصی یا برعکس، به دلیل وجود ترس از عاملی رخ می‌دهند.

اختلال پانیک
بروز حمله پانیک

داشتن نگرانی از حمله پانیک به این دلیل است که این فرد به خاطر وجود بیماری پانیک، دائماً احساس به وجود آمدن حمله داشته و از این موضوع که در شرایط نامناسب قرار بگیرد، او را بسیار رنج می‌دهد و در نهایت به سبب اینکه ترس دائم از حمله پانیک وجود دارد، شیوه زندگی تغییر می‌کند. این موضوع سبب شده تا کمتر از منزل خود خارج شود و تبدیل به فردی منزوی شود.

علائم پانیک چیست؟

علائم حمله‌ پانیک بعد از ایجاد حمله گاهی خود به خود رو به کاهش رفته و بهبود می‌یابد.

علائم پانیک عبارتند از:

• ترس از مرگ
  • لرزش شدید بدن
  • افزایش ضربان قلب
  • ترس از غش کردن
  • عدم تعادل و کنترل
  • تعریق بسیار شدید
  • ترس از دیوانگی
  • احساس بی‌حسی و گیجی
  • احساس تنگی‌ نفس و حالت خفگی
  • احساس درد در قفسه سینه و احساس سنگینی در این ناحیه

در اینجا باید متذکر شویم، در صورت حمله پانیک احتمال اینکه تمامی این علائم در یک فرد ظاهر نشود نیز وجود دارد.

علت پیدایش بیماری پانیک

برخی از عوامل پیدایش پانی به شرح زیر است:

• فشار‌های روانی و روحی
  • تیروئید پرکار کنترل نشده
  • داشتن قند خون پایین (هیپوگلیسمی)
  • برخی بیماری‌های عصبی یا فوبیا
  • مصرف مواد مخدر و محرک (کوکائین، آمفتامین و کافئین)
  • این حمله ممکن است بعد از شروع به ترک اعتیاد در بدن به وجود بیاید.
  • پرولاپس دریچه میترال، مشکلی است که مانع از بسته شدن کامل یکی از دریچه‌های قلب می‌شود.
  • برخی افراد ممکن است به خاطر مسائل ژنتیکی دارای تحریک‌پذیری بیشتری باشند و در نتیجه احتمال حمله پانیک در این افراد بیشتر است.
  • برخی حوادث تلخ گذشته و تجربه مکرر آن درد ممکن است باعث بروز حمله‌های پانیک شود، مسائلی مانند تجاوز جنسی، از دست دادن عزیزان و حتی استرس زیاد در زمان گذشته.

مطالعات نشان می‌دهند که علت بروز حملات پانیک در افراد به عوامل ذکر شده فوق بسیار مرتبط است. بنابراین توصیه می‌شود برای درمان و همچنین جلوگیری از به وجود آمدن این بیماری و نیز برای بررسی مشکلات و فشارهای مغزی به یک متخصص مغز و اعصاب خوب مراجعه کنید تا با تکنیک‌های نوین درمانی این بیماری را در کوتاه‌ترین زمان درمان کند.

روش‌ های درمان پانیک

برای اینکه بهترین روش درمانی توسط دکتر مغز و اعصاب برای پانیک انتخاب شود، باید ابتدا علل بروز این بیماری و شدت آن مشخص شود.

درمان پانیک به کمک دارو

معمولا از داروها در کنار سایر روش‌های درمانی برای کاهش علائم استفاده می‌کنند که از روش‌های قدیمی محسوب می‌شود.

معمولأ از داروها برای کاهش علائم حمله پانیک استفاده می‌کنند و نهایتا با کمک دارو می‌توانند استرس فرد برای به وجود آمدن مجدد حمله پانیک را کاهش داد، به همین دلیل نمی‌توان دارویی را به قطع، برای درمان پانیک نام برد و این کار باید حتماً تحت نظر متخصص مغز و اعصاب صورت گیرد.

هرگز بدون دستور پزشک و خودسرانه از داروهایی نظیر فلوکستین، پاروکستین، آلپرازولام، لورازپام و داروهای این چنینی استفاده نکنید زیرا مصرف نامعقول و نادرست هر یک از این داروهای مربوط به کنترل اعصاب، باعث عوارض و مشکلات جبران ناپذیری در بدن می‌شوند.

درمان با دستگاه rTMS

rTMS نوعی محرک مغناطیسی است که جریان الکتریکی را بدون داشتن هیچ عارضه‌ای برای بدن، از دو طرف مغز عبور می‌دهد. عبور این امواج مغناطیسی از بخش قشری مغز و نواحی مورد نظر سبب شده تا سلول‌های عصبی مغز با جریاناتی رو به رو شوند که درمان موثری برای این بیماری ایجاد شود.

یکی از مزیت‌های قابل توجه این روش درمانی، عدم نیاز به بیهوشی است. به طور کلی متخصص مغز و اعصاب برای درمان پانیک از داروهای آرام‌بخش استفاده نمی‌کند زیرا عوارض جانبی شدیدی چون سرگیجه، حالت تهوع و خواب آلودگی و … به همراه دارد.

درمان پانیک با آر تی ام اس، خطرات و عوارض جانبی را به حداقل میزان رسانده و در مدت زمان کوتاهی، پیشرفت‌های درمانی و بهبود کاملا مشهود می‌شود. بهبود حملات عصبی و اختلالات شناختی با این دستگاه نیازی به گذراندن دوره نقاهت طولانی نخواهد‌ داشت.

کنترل پانیک با تمرین

برخی از راه‌های کنترل کردن پانیک به شرح زیر است:

نفس کشیدن عمیق

در زمان احساس حمله، به کمک تنفس عمیق و با ریتم منظم می‌توان حمله را تا حدودی کنترل یا از شدت آن کاست، زیرا تنفس عمیق و اکسیژن‌رسانی بیشتر باعث آرام شدن مغز می‌شود.

بستن چشم‌ ها

یکی از علت‌های بروز حمله پانیک ممکن است از تأثیر محرک‌های دیداری باشد. زمانی که در مکانی قرار دارید که این محرک‌ها بیش از حد آرامش‌تان را بر هم می‌زنند، چشم خود را ببندید و نفس عمیق بکشید.

حواس خود را پرت کنید

زمانی که حس کردید ممکن است دچار حمله پانیک شوید، حواس خود را به کار دیگری پرت کنید زیرا تمرکز روی حمله پانیک باعث تشدید آن می‌شود، به عنوان مثال به طبیعت بروید یا درس خواندن فکر کنید.

تمرین ریلکس کردن

در این روش مانند تنفس کنترل شده، چشمان خود را ببندید و سعی کنید که تمام عضلات خود را شل کرده تا به آرامش برسید. برای انجام این تمرین می‌توانید از برنامه‌های آموزشی کمک بگیرید.

تجسم

در این روش یک مکان آرام و دلنشین را برای خود انتخاب کنید و دائم چشم خود را بسته و خود را در کمال آرامش و آزادی در آن تصور کنید.

استفاده از اسطوخودوس

بوی عصاره‌ این گیاه بسیار آرام‌بخش است. می‌توانید آن را در محیط انتشار دهید یا بر روی دست بمالید و بو کنید.

شعار برای افزایش روحیه

با داشتن جملات مثبت و پرمعنی، فکر و خیال منفی را از خود دور کنید. در زمان شروع حمله این شعارها را تکرار کنید.

بهترین روش درمان حمله پانیک چیست؟

بهترین روش درمان پانیک استفاده از دستگاه rTMS زیر نظر متخصص مغز و اعصاب در تهران است. برای درمان حمله پانیک میتوانید با کلینیک تخصصی دکتر هیوا امجدی با شماره 09057100172 تماس بگیرید یا در واتس‌اپ پیام دهید.

[تعداد امتیازها 8 عدد و میانگین امتیازها 4.3]