بیماری آرتروز زانو یک بیماری مزمن و التهابی است که با تخریب غضروف زانو همراه است. این بیماری بیشتر در سنین بالای 50 سال شروع می‌شود و علائم آن شامل درد، سفت شدن، تورم و کاهش حرکت در زانو است. برای تشخیص آرتروز زانو، پزشک به طور معمول از روش‌های تصویربرداری مانند اسکن MRI و رادیوگرافی استفاده می‌کند.

برخی از نشانگرهای خون مثل CRP و ESR نشان دهنده وجود التهاب در بدن هستند که به تشخیص بیماری آرتروز زانو کمک می‌کنند. برای بهبود علائم و درمان آرتروز زانو، رژیم‌های تغذیه مناسب، فعالیت‌های فیزیکی مناسب، داروهای ضد التهاب و در صورت لزوم جراحی (جای‌گذاری مفصل) توصیه می‌شوند.

علائم بالینی آرتروز زانو

درد

درد در ناحیه زانو، به خصوص هنگام حرکت، فشار و یا بارگذاری روی زانو، اولین علامت بیماری آرتروز زانو است.

سفتی

سفتی و چسبندگی مفصل زانو نشان دهنده تغییرات ساختاری در مفصل است.

تورم

تورم و پف کردن ناحیه زانو نشان دهنده التهاب و تحرکات پاتولوژیک در مفصل است.

صدای خراشیدن

صدای خراشیدن و چسبیدن در حین حرکت نشان دهنده فرسایش کپسول و بافت‌های اطراف مفصل است.

محدود شدن حرکت

کاهش حرکت، از جمله امکان خم شدن و باز شدن کامل پا، نشان دهنده تغییرات ساختاری در مفصل است.

عقب افتادگی

عقب افتادگی زانو، به خصوص در مراحل پیشرفته آرتروز، نشان دهنده تخریب کامل بافت‌های مفصل است.

بررسی فیزیکی بیماری آرتروز زانو توسط پزشک چگونه است؟

برای بررسی فیزیکی بیماری آرتروز زانو، پزشک ابتدا از شما سؤال‌هایی در مورد تاریخچه بیماری، علائم و دردهای شما مطرح می‌کند، سپس با استفاده از دستگاه‌های پزشکی مختلف، شامل اشعه X و MRI، تصویربرداری زانو را انجام می‌دهد.

تصویربرداری روش تشخیص آرتروز زانو

پس از تصویربرداری، پزشک به دقت زانو شما را بررسی کرده و علائم و نشانه‌های آرتروز را بررسی می‌کند، این علائم شامل تورم، قرمز شدن، گرفتگی و درد است.

پزشک همچنین با استفاده از چند حرکت فعال و غیرفعال، قابلیت حرکت زانو را برای شما بررسی می‌کند. با فشار دادن به نقاط خاص در زانو، دردهای شما را برای تشخیص دقیق‌تر مشخص می‌کند.

در نهایت، پزشک با توجه به نتایج تصویربرداری و بررسی فیزیکی، تشخیص نهایی را برای شما قطعی می‌کند و درمان مناسب را به شما توصیه می‌کند.

روشهای تصویربرداری برای تشخیص آرتروز زانو

برخی از روشهای تصویربردای برای تشخیص دادن آرتروز رانو عبارتند از:

رادیوگرافی (X-ray)

رادیوگرافی یکی از روش‌های تصویربرداری پزشکی است که با استفاده از پرتو X، تصاویر دقیق و واضح از ساختارهای داخلی بدن را فراهم می‌کند. در مورد بیماری آرتروز زانو، رادیوگرافی به عنوان یک ابزار تشخیصی مفید است.

آرتروز زانو یک بیماری مفصل است که باعث تخریب و خراب شدن بافت‌های مفصل زانو مانند غضروف، استخوان و بافت‌های نرم محيطی می‌شود. در صورت شکایت از درد، سفتی و قفل شدگی در زانو، پزشک برای تشخيص بيماری، راديولوژی (X-ray) يا سونوگرافی را تجویز می‌کند.

با استفاده از رادیوگرافی، پزشک ممکن است تغییرات در ساختار زانو را که نشان دهنده آرتروز است، تشخیص دهد. این تغییرات ممکن است شامل کاهش فضای مفصل، تغییر در شکل و اندازه استخوان‌ها و تخریب غضروف باشد، همچنین، رادیوگرافی ممکن است به پزشک کمک کند تا شدت بیماری را برآورد کند و برای درمان مناسب بیمار، نظام درمانی مناسب را تعیین کند.

به طور خلاصه، راديولوژی يكی از بهترين روش‌های تشخيص بیماری آرتروز زانو است كه باعث شناسايی دقيق علائم و نشانه‌های بيماری مفصل زانو می شود.

سونوگرافی

سونوگرافی (Ultrasound) یک روش تصویربرداری غیرتهاجمی است که با استفاده از امواج صوتی، تصاویر دقیق و واضحی از داخل بدن فرد را به نمایش می‌گذارد. در مورد آرتروز زانو، سونوگرافی می‌تواند به شکل زیر به تشخیص و تعیین شدت بیماری کمک کند.

تشخیص التهاب

سونوگرافی در بیشتر موارد به عنوان یک روش تصویربرداری اولین قدم در تشخیص التهاب در زانو استفاده می‌شود. با استفاده از سونوگرافی، پزشک محل التهاب را برای درمان دقیق‌تر شناسایی می‌کند.

تعيين شديد بودن آسيب

سطح خطرات و شدتی كه يک آسيب به زانو وارد می‌کند رابطه مستقيم با نحوه درمان و پیش‌بینی نتايج دارد. با استفاده از سونوگرافی، پزشک می‌تواند شديد بودن آسيب را تعيين كرده و برای درمان مناسب اقدام كند.

تشخیص نوع آرتروز

سونوگرافی می‌تواند به پزشک کمک کند تا نوع بیماری آرتروز زانو را شناسایی کند. این اطلاعات مهم برای درمان و مدیریت بیماری است.

رصد پیشرفت بیماری

با استفاده از سونوگرافی، پزشک می‌تواند پیشرفت بیماری را در طول درمان رصد کند و به دقت اثربخشی درمان را ارزیابی کند.

تعيين نحوه عمل جراحی

سونوگرافی به پزشک كمک می‌کند كه قبل از عمل جراحی، نحوه عمل جراحی و چگونگی دست‌کاری بافت‌ها را به دقت تعيین كند.

ام آر آی

ام آر آی (MRI) یک تصویربرداری پزشکی است که با استفاده از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی، تصاویر دقیق و جزئی از داخل بدن فرد را به نمایش می‌گذارد. در صورت شکایت از درد زانو و مشکل در عملکرد زانو، پزشک ممکن است برای تشخیص بیماری آرتروز زانو، برای بیمار MRI تجویز کند.

با استفاده از MRI، پزشک می‌تواند ساختار دقیق وضعیت زانو را بررسی کند و نشانه‌های آرتروز را شناسایی کند. در صورت وجود آرتروز، MRI ممکن است باعث شود که بافت‌های نرم در داخل زانو به خصوص بافت‌هایی كه باعث بروز علائم و نشانه‌های بيماری شده‌اند به وضوح بيشتری نشان داده شود.

بعضی از علائم و نشانه‌های بیماری آرتروز زانو شامل درد، تورم، سفتی و محدوديت حركت است. با تشخيص دقيق آرتروز زانو، پزشک می‌تواند برای بیمار یک برنامه درمانی مناسب تعیین کند.

سینتی‌ گرافی استخوان

سینتی‌گرافی استخوان (Bone Scan) یک فناوری تصویربرداری پزشکی است که با استفاده از پرتو X، تصاویر دقیق از ساختار استخوان را به نمایش می‌گذارد.

در صورت داشتن بیماری آرتروز زانو، سینتی‌گرافی استخوان ممکن است به شناسایی تغییرات در ساختار و شکل زانو کمک کند، برای مثال، در آرتروز زانو، بافت‌های نرم و بافت‌های مفصل ممکن است خراب شده و باعث تغییرات در شکل و ساختار زانو شود. با دیدن تصاویر سینتی‌گرافی، پزشک ممکن است بتواند این تغییرات را تشخیص داده و برای درمان مناسب بیمار راه حل مناسب را پیدا کند.

تصویربرداری با کامپیوتر (CT Scan)

سی‌تی اسکن استخوان یک فناوری تصویربرداری پزشکی است که با استفاده از پرتو X، تصاویر دقیق و سه بعدی از استخوان‌ها و مفاصل را به نمایش می‌گذارد. در صورت مشکوک بودن به آرتروز زانو، پزشک ممکن است برای تشخیص دقیق‌تر این بیماری، سی‌تی اسکن استخوان را تجویز کند.

با استفاده از سی‌تی اسکن استخوان، پزشک می‌تواند نقاط ضعف و نقاط قوت زانو را شناسایی کرده و علائم آرتروز را در زانو تشخیص دهد، همچنین، با تحلیل تصاویر سه بعدی، پزشک ممکن است بتواند شدت و جایگاه خسارات در مفصل زانو را با دقت بیشتر و بالاتری تعیین کند.

سی‌تی ‌اسكن استخوان قابليت شناسایی شکستگی‌ها، عفونت‌ها، تومورها و ساير بیماری‌های مرتبط با استخوان‌ها و مفاصل را دارد، در نتیجه، با استفاده از سی‌تی اسکن استخوان، پزشک می‌تواند تشخیص دقیق‌تر و درمان بهتری برای بیمار را تعیین کند.

تشخیص آرتروز زانو با استفاده از روش‌های مختلفی از جمله تاریخچه بیمار، بررسی فیزیکی، آزمایش‌های تصویربرداری مانند رادیوگرافی و MRI، آزمایش خون و سایر تست‌های تشخیصی انجام می‌شود. هر چند که دقت در تشخیص بستگی به نوع و شدت آرتروز دارد و لازم است به پزشک متخصص مراجعه شود.