شانه یخ زده که به عنوان کپسولیت چسبنده نیز شناخته می‌شود، وضعیتی است که مفصل شانه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث درد، سفتی و محدودیت دامنه حرکتی می‌شود.

زمانی این اتفاق می‌افتد که بافت‌های اطراف مفصل ضخیم و ملتهب می‌شوند و منجر به تشکیل بافت اسکار خواهند شد که حرکت را محدود می‌کند.

این امکان وجود دارد که شانه یخ زده در افراد در هر سنی رخ دهد، اما در افراد بالای 40 سال، به ویژه آنهایی که دارای شرایط پزشکی خاصی مانند دیابت، اختلالات تیروئید یا بیماری قلبی هستند، شایع‌تر است.

این بیماری اغلب به تدریج ایجاد شده و علائم در طول زمان بدتر نیز خواهد شد و ممکن است چندین ماه طول بکشد تا برطرف شود.

درمان شانه یخ زده اغلب شامل ترکیبی از مسکن برای درد، فیزیوتراپی و تمرینات کششی برای کمک به بازگرداندن دامنه حرکتی است. در برخی موارد ممکن است تزریق کورتون یا جراحی توصیه شود.

در حالی که شانه یخ زده می‌تواند یک وضعیت دردناک و خسته کننده باشد با درمان و مدیریت مناسب، اکثر افراد می‌توانند به مرور زمان توانایی استفاده کامل از شانه خود را باز خواهند یافت.

علائم بیماری شانه یخ زده چیست؟

شانه یخ زده که به عنوان کپسولیت چسبنده نیز شناخته می‌شود، وضعیتی است که مفصل شانه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث درد، سفتی و محدودیت دامنه حرکتی خواهد شد.

این وضعیت به طور معمول در 3 مرحله پیشرفت می‌کند که به عنوان مرحله انجماد (درد)، مرحله یخ‌زدگی (خشکی) و مرحله ذوب شناخته می‌شود.

مرحله انجماد یا درد

این مرحله می‌تواند از چند هفته تا چند ماه طول بکشد که در طی آن شانه به طور فزاینده‌ای دردناک و سفت می‌شود.

درد ممکن است در شب بدتر شود و کارهای روزمره مانند برس زدن مو یا دست بردن به اشیا ممکن است دشوار شود. حرکت شانه محدود شده و درد ممکن است به بازو کشیده شود.

درد بازو یکی از علائم بیماری شانه یخ زده

مرحله یخ زدگی یا خشکی

در این مرحله ممکن است درد شروع به فروکش کردن کند، اما سفتی آن باقی می‌ماند. حرکت شانه به شدت دشوار می‌گردد و دامنه حرکت به شدت محدود خواهد شد. این مرحله امکان دارد از چند ماه تا 1 سال طول بکشد.

مرحله ذوب

در این مرحله دامنه حرکتی به تدریج بهبود یافته و شانه به حالت عادی باز می‌گردد. این مرحله شاید از چند ماه تا یک سال یا بیشتر طول بکشد.

سایر علائم و نشانه‌های شانه یخ زده عبارت هستند از:

• دردی که با حرکت یا فعالیت بدتر می‌شود.
  • دامنه حرکتی محدود در مفصل شانه
  • مشکل در خوابیدن به دلیل درد در ناحیه شانه
  • ضعف یا آتروفی عضلانی در شانه یا بازو
  • سفتی یا درد در گردن یا قسمت بالای کمر

در برخی موارد، تزریق کورتیکواستروئید یا جراحی ممکن است توصیه شود. در حالی که شانه یخ زده می‌تواند یک وضعیت دردناک و عذاب‌ آور باشد، اکثر افراد با درمان و مدیریت مناسب قادر خواهند بود به مرور زمان بر آن غلبه کنند.

علل بروز شانه یخ چیست؟

شانه یخ زده یا کپسولیت چسبنده مشکلی است که مفصل شانه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث درد، سفتی و محدودیت دامنه حرکتی می‌شود. این بیماری در اثر ترکیبی از عوامل از جمله آسیب یا ضربه به شانه، التهاب و تغییرات در سیستم ایمنی ایجاد می‌شود.

آسیب یا ضربه به شانه مانند پارگی یا شکستگی روتاتور کاف، احتمال دارد منجر به یخ زدگی شانه شود. التهاب در مفصل شانه که اغلب ناشی از شرایطی مانند التهاب تاندون یا بورسیت است، احتمال دارد منجر به ایجاد شانه یخ زده گردد.

علاوه بر این، تغییرات در سیستم ایمنی بدن مانند تغییراتی که در مشکلات پزشکی خاص مانند دیابت رخ می‌دهد، می‌تواند خطر ابتلا به شانه یخ زده را افزایش دهد.

درک علل زمینه‌ای شانه یخ زده در ایجاد برنامه‌های درمانی مؤثر مهم است. اگر علائم یخ زدگی شانه مانند درد، سفتی و محدودیت دامنه حرکتی را تجربه کردید، مهم است که به دنبال دریافت مراقبت پزشکی باشید، زیرا مداخله زود هنگام بدون شک به نتایج بهتری منجر شود.

تشخیص بیماری شانه یخ زده

این بیماری به طور معمول توسط یک پزشک متخصص بر اساس ترکیبی از عوامل، از جمله سابقه پزشکی بیمار، معاینه فیزیکی و مطالعات تصویربرداری تشخیص داده می‌شود.

در طول معاینه فیزیکی، ارائه‌ دهنده مراقبت‌های بهداشتی دامنه حرکت در شانه آسیب‌دیده را ارزیابی کرده و به دنبال علائم التهاب یا سفتی می‌گردد، همچنین ممکن است برای بررسی درد یا ناراحتی به شانه فشار وارد کنند.

این امکان نیز وجود دارد که برای رد سایر شرایطی که می‌توانند علائم مشابهی ایجاد کنند، مطالعات تصویربرداری مانند اشعه ایکس یا اسکن MRI تجویز شود.

برای تشخیص شانه یخ زده، پزشک اغلب به دنبال 3 معیار زیر است.

درد و سفتی در مفصل شانه

بیمار به طور معمول درد و سفتی در مفصل شانه را تجربه می‌کند که ممکن است در شب بدتر شود.

محدود بودن دامنه حرکتی در مفصل شانه

بیمار در حرکت دادن شانه آسیب دیده دچار مشکل خواهد شد و دامنه حرکت محدود خواهد بود.

شروع و پیشرفت تدریجی علائم

علائم بیماری در طول زمان به تدریج ایجاد شده و در طی چند هفته یا ماه بدتر خواهد شد. اگر این معیارها وجود داشته باشند و سایر شرایط رد شده باشد، پزشک بیمار را مبتلا به شانه یخ زده تشخیص می‌دهد.

در صورت مشاهده علائم شانه یخ زده، بهتر است که به دنبال دریافت مراقبت‌های پزشکی باشید، زیرا مداخله زود هنگام به احتمال زیاد باعث کسب نتایج بهتری شود.

درمان خانگی شانه یخ زده

اگر درد و ناراحتی ناشی از یخ زدگی شانه را تجربه می‌کنید، چندین کار وجود دارد که می‌توانید در خانه انجام دهید تا علائم خود را مدیریت کنید. در ادامه به چند نکته اشاره می‌کنیم:

اعمال گرما یا سرما

اعمال گرما یا سرما بر روی شانه آسیب دیده می‌تواند به تسکین درد و سفتی کمک کند. می‌توانید از یک پد گرم ‌کننده یا یک پک یخ استفاده کنید، هر کدام که برای شما مناسب‌تر است.

مصرف داروهای مسکن بدون نسخه

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن امکان دارد به کاهش درد و التهاب کمک کنند و بدون تجویز دکتر مصرف آنها تا حدودی بدون مشکل است.

تمرینات کششی ملایم

تمرینات کششی ملایم ممکن است به بهبود دامنه حرکتی و کاهش سفتی در مفصل شانه کمک کند. فقط تمرینات توصیه شده توسط پزشک یا فیزیوتراپیست خود را انجام دهید.

وضعیت بدنی مناسب

حفظ وضعیت بدنی مناسب می‌تواند به جلوگیری از فشار بیشتر روی مفصل شانه کمک کند. از خم شدن یا قوز کردن خودداری کنید و سعی کنید صاف بنشینید و شانه‌های خود را رها کنید.

استراحت کافی

استراحت کافی برای بهبود بدن مهم است. سعی کنید به اندازه کافی بخوابید و از استفاده بیش از حد شانه خودداری کنید.

یادآوری این نکته مهم است که اگر چه این نکات شاید به مدیریت درد و ناراحتی در خانه کمک کنند، اما جایگزین مراقبت‌های پزشکی مناسب نیستند.

اگر درد شدید یا مداوم را تجربه می‌کنید، یا اگر علائم شما با مراقبت‌های خانگی بهبود نمی‌یابد، بهتر است که به دنبال دریافت مراقبت‌های پزشکی باشید. پزشک متخصص بهترین روش درمانی برای نیازهای فردی شما ارائه خواهد کرد.

شانه یخ زده که به عنوان کپسولیت چسبنده نیز معروف است، وضعیتی است که مفصل شانه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث درد، سفتی و محدودیت دامنه حرکتی می‌شود.

بیشتر مواقع در 3 مرحله پیشرفت می‌کند: مرحله انجماد، مرحله یخ زدگی و مرحله ذوب.

درمان شانه یخ زده اغلب شامل ترکیبی از تسکین درد، فیزیوتراپی و تمرینات کششی برای کمک به بازگرداندن دامنه حرکتی است.

در بعضی موارد، تزریق کورتیکواستروئید یا جراحی ممکن است توصیه شود. برای درمان بهتر شانه یخ زده بهتر است به پزشک متخصص و مراکز درمانی مراجعه کنید.