درد لگن می‌تواند به دلیل آرتروز، آسیب دیدگی یا مشکلات حفره لگن شما رخ دهد. افراد در هر سنی ممکن است درد لگن را تجربه کنند، اما افراد مسن به دلیل آرتروز و شکستگی استخوان بیشتر به آن مبتلا می‌شوند. در رقصنده‌ها و ژیمناست‌ها احتمال آسیب دیدگی لگن بیشتر است.

بسته به علت، استراحت، داروهای ضد التهاب و یخ ممکن است به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید. آسیب‌های شدیدتر ممکن است نیاز به ترمیم از طریق جراحی داشته باشند.

پزشکان اغلب از جراحی آرتروسکوپی کم‌تهاجمی برای ترمیم تاندون‌های پاره شده یا لابروم استابولوم استفاده می‌کنند. اگر آسیب شدید باشد، پزشک ممکن است جراحی تعویض مفصل ران را توصیه کند.

تفاوت آناتومی لگن خانم ها و لگن آقایان

لگن آقایان بالغ باریک‌تر و کم‌عرض‌تر نسبت به لگن خانم‌ها است و لگن دارای ورودی بیضی یا قلبی شکل است و زاویه قوس شرمگاهی کمتر از 90 درجه است.

لگن خانم‌های بالغ به طور معمول نسبت به لگن آقایان عریض‌تر است و ورودی لگن گرد و زاویه قوس شرمگاهی بیش از 90 درجه است.

رایج ترین علت های درد لگن در آقایان

درد لگن در مردان امکان دارد بر اثر عوامل متعددی رخ دهد و علائم آن نیز در همه افراد به یک شکل بروز پیدا نخواهد کرد. درد لگن در مردان در بیشتر مواقع بر اثر عفونت مجاری ادراری و التهاب پروستات رخ می‌دهد. در ادامه به دیگر علل درد لگن در آقایان خواهیم پرداخت.

آرتروز لگن

عارضه آرتروز لگن به دلیل فرسودگی بافت‌ها رخ می‌دهد و بیشتر در افراد پیر و میانسال مشاهده می‌شود. آرتروز یا ساییدگی مفصل لگن با سخت شدن و درد شدید لگن همراه است که فعالیت روزانه بیمار را مختل می‌کند.

بوریست لگن و ران

بوریست‌ها کیسه‌هایی پر از مایع هستند که از وارد آمدن فشار اضافی به رباط‌ها، تاندون‌ها و عضلات جلوگیری کرده و زمانی که بوریست‌ها دچار اختلالاتی مانند تورم شوند دیگر قادر نخواهند بود مانند ضربه‌گیر عمل کنند، در نتیجه در اطراف بوریست‌های لگن، دردناک شده و فرد به عارضه بوریست دچار می‌شود.

سیاه شدن سر استخوان ران

سیاه شدن سر استخوان ران یا نکروز آواسکولار بر اثر ضعف خون‌رسانی به مفصل لگن و تحلیل بافت استخوانی این ناحیه رخ می‌دهد، این عارضه سبب به وجود آمدن آرتروز لگن و درد در این ناحیه می‌شود.

بروز مشکل در ستون فقرات

برخی اوقات مشکلات ستون فقرات سبب ایجاد درد در کشاله ران و لگن می‌شود که بیمار به اشتباه تصور می‌کند که ناحیه لگن دچار مشکل شده است.

ساییدگی مفصل

برخی اوقات درد لگن در مردان به علت ساییدگی مفاصل رخ می‌دهد.

درد لگن در مردان به علت عفونت

عفونت مجاری ادراری

عفونت مجاری ادرار یک عارضه شایع محسوب می‌شود و بیشتر افراد آن را تجربه خواهند کرد. شیوع آن در خانم‌ها بیش از آقایان است. نشانه‌های این عارضه احساس درد در ناحیه زیر شکم یا لگن را شامل می‌شود.

عفونت های آمیزشی

بعضی بیماری‌ها و میکروب‌ها نظیر سوزاک و کلامیدیا از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شوند و یکی از دلایل درد لگن در مردان به شمار می‌روند. عفونت کلامیدیا می‌تواند سبب بروز عفونت در لگن شده و بیمار در این ناحیه احساس درد داشته باشد.

پروستات

التهاب پروستات یا پروستاتیت بر اثر یک عفونت باکتریایی رخ می‌دهد. در برخی موارد التهاب پروستات نتیجه عفونت‌های باکتریایی نبوده و بر اثر سندرم دردهای لگنی مزمن رخ می‌دهد.

فتق

بروز دردهای ناگهانی در قسمت لگن و تحتانی شکم احتمال دارد نشانه‌ای از فتق باشد. در بیشتر مردان با بالا رفتن سن و تضعیف ماهیچه‌ها این بیماری بروز کرده و جراحی تنها روش معالجه آن محسوب می‌شود.

آپاندیسیت

التهاب آپاندیست ممکن است باعث بروز درد در ناحیه لگن شود.

هایپرپلازی خوش خیم پروستات

هنگامی که پروستات به دلایلی به جز سرطان بزرگ می‌شود به هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات معروف است. بزرگ شدن غده پروستات باعث وارد آمدن فشار به مجرای ادراری شده که سبب درد و ناراحتی در هنگام دفع ادرار می‌شود و افزون بر آن نیز فرد در ناحیه لگن احساس درد و ناراحتی می‌کند.

درد لگن چگونه درمان می شود؟

درمان برای درد لگن در اغلب موارد به میزان درد شما و آنچه باعث ناراحتی شما می‌شود بستگی دارد. آسیب‌های خفیف به عضلات، تاندون‌ها یا کیسه‌های بوریست اغلب با استراحت، یخ و داروهای ضد التهاب بهبود پیدا می‌کنند.

شما در بیشتر موارد می‌توانید از روش RICE پیروی کنید (استراحت، یخ، فشرده‌سازی و ارتفاع) این شکل از درمان را می‌توان در خانه انجام داد و برخی اوقات احتمال دارد مقداری از درد لگن شما را تسکین دهد.

علت درد لگن در مردان چیست؟

در صورت لزوم، پزشک متخصص به طور معمول می‌توانند تاندون‌ها و پارگی‌های لابروم را با جراحی کم تهاجمی ترمیم کنند. شرایط جدی‌تر لگن ممکن است نیاز به تعویض کامل مفصل ران داشته باشد.

درمان آرتریت ممکن است شامل دارو و فیزیوتراپی باشد. پزشکان اغلب بیماری DDH و Perthes را با بریس‌ها، گچ‌گیری‌ها و اسلینگ‌های مخصوصی که مفصل را در زمان بهبودی مفصل ران در جای خود نگه می‌دارند، درمان کنند. برخی از کودکان ممکن است نیاز به ترمیم جراحی داشته باشند.

مهم نیست که چه چیزی باعث درد شده است، تمرینات فیزیوتراپی می‌توانند عضلات لگن شما را تقویت کرده و ناراحتی را از بین ببرند.

در مورد درد لگن چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

درد مداوم لگن می‌تواند نشانه‌ای از آرتریت یا آسیب جدی باشد. اگر دردی دارید که بیش از چند روز ادامه دارد یا چنانچه درد، راه رفتن یا حرکت را برای شما دشوار می‌کند، در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کنید.

اگر بعد از زمین خوردن یا تصادف رانندگی دچار درد لگن شدید، در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای گرفتن کمک‌های تخصصی پزشکی اقدام کنید. اگر کودک شما احساس درد لگن دارد یا در هنگام راه رفتن یا دویدن مشکل دارد، سریع با پزشک متخصص تماس بگیرید.

جمع بندی علت درد لگن در مردان

مفصل ران علیرغم دوام و محکم بودن آن، آسیب‌ناپذیر نیست. با بالا رفتن سن و غضروف احتمال دارد فرسوده شود یا آسیب ببیند.

استخوان‌های لگن امکان دارند در هنگام افتادن یا سایر آسیب‌های وارد شده بشکنند. هر یک از شرایط گفته شده می‌تواند منجر به حس درد لگن در آقایان یا حتی خانم‌ها شود.

لازم به یادآوری است در صورتی که دچار درد لگن مزمن هستید و دلیلی برای درد لگن خود پیدا نکردید بدون تردید به پزشک متخصص مراجعه کرده و نسبت به دریافت کمک‌های درمانی مورد نیاز اقدام کنید.