زندگی در حالت عادی سرشار از چالش‌ها و دغدغه‌های متفاوت است که استرس و اضطراب را در شرایط مختلف برای افراد ایجاد می‌کند. اما تاثیر استرس بر مغز چیست؟ استرس چه خطراتی برای سلامت مغز به همراه دارد؟ در این مقاله به همه جوانب داشتن استرس اشاره می‌کنیم تا این مسئله را به بهترین نحو مدیریت کنید.

اثرات استرس بر مغز

استرس تاثیر جدی بر مغز هر فرد داشته زیرا در مواجهه با این مسئله، مغز هر فرد واکنش متفاوتی ارائه می‌دهد اما تا به حال به این فکر کردید که شاید استرس اثرات مفیدی هم برای مغز داشته باشد؟ درست متوجه شدید! استرس گاهی به هوشیارتر شدن مغز و عملکرد آن کمک می‌کند اما به هر حال داشتن استرس مداوم نیز چندان مناسب نیست و فرد باید برای درمان مراجعه کند زیرا اختلالاتی را در زندگی روزمره ایجاد می‌کند.

استرس فقط زمانی برای مغز اثرات مفید دارد که بسیار کوتاه مدت باشد. اگر داشتن استرس برای فرد طولانی شود، بر تنفس و اکسیژن رسانی به قلب تاثیر گذاشته و عوارضی را ایجاد خواهد کرد که درمان آ‌نها مستلزم تعداد جلسات بالای مراجعه به پزشک است.

واکنشهای مغز در برابر استرس

استرس به صورت مزمن تغییرات زیادی برای مغز ایجاد کرده که در این میان اختلالات خلقی را به همراه دارد. در ادامه روند این بیماری فرد حتما به افسردگی نیز دچار می‌شود. در این بخش به تمامی علائم و تاثیر استرس بر مغز اشاره می‌کنیم.

  • در اثر داشتن استرس مزمن، اختلالات هیجانی زیادی برای فرد ایجاد می‌شود که به مرور زمان ممکن است موجب بروز برخی اختلالات مرتبط با روان مانند افسردگی، گوشه گیری، عدم تمرکز و سایر موارد شود.
  • نورون‌ها و همچنین سلول‌های پشتیبان مغز مسئول رفع مسائل هستند که این استرس طولانی، تغییری در تعادل آنها ایجاد کرده و در مدت زمان بیشتر ساختار مغز را به تغییرات شدیدی می‌رساند.
  • نورون‌های جدید مغز توسط استرس از بین می‌روند و اگر این مشکل ادامه دار شود، فرد از این نظر به مشکل خورده و به آلزایمر یا زوال عقل و یا اختلال پنیک دچار می‌شود.
  • شاید این مورد را ندانید که استرس ابعاد مغز را کوچک کرده و تنظیم احساسات و هیجانات را بر هم می‌زند که هم در زنان و هم آقایان این موضوع رخ می‌دهد.
  • تاثیر استرس بر حافظه بسیار عجیب است زیرا یادآوری مسائل و خاطرات را دشوار کرده و تاثیر بسیاری بر حافظه فضایی دارد که فرد جای اشیای قرار داده را به طور مداوم فراموش می‌کند.
  • از عوارض دیگر استرس، ایجاد بیماری‌های جسمی مرتبط با سایر اندام‌های بدن علاوه بر مغز مانند قلب، فشار خون و التهاب رگ‌های بدن و مشکلات کلیوی و موارد مشابه می‌توان اشاره داشت.

تاثیر منفی استرس بر مغز از این موارد گفته شده بسیار بیشتر است و برای هر فرد به گونه‌ای عمل می‌کند. به یاد داشته باشید که قرار نیست در اثر استرس طولانی فرد به همه این مشکل‌ها دچار شود بلکه مغز هر شخصی به یک شکل علائم و نشانه از خود نشان می‌دهد.

آیا تاثیر استرس بر مغز قابل پیشگیری است؟

استرس بخشی از زندگی و دغدغه‌های روزمرگی است که نمی‌توان به طور کامل از آن چشم پوشی کرد اما برخی افراد به استرس مزمن به عنوان یک بیماری دچار هستند که می‌توانند برای بهبود عملکرد آن قسمت از مغز که این دستور را می‌دهد از دستگاه rTMS استفاده کنند و درمان مناسبی در این زمینه داشته باشند و از بروز سایر بیماری‌های مرتبط جلوگیری کنند.

افرادی که دارای زندگی پر چالشی هستند و مدام با استرس دست و پنجه نرم می‌کنند و مسائل را پشت سر می‌گذارند، می‌توانند با مشورت پزشک مغز و اعصاب چندین جلسه از دستگاه آر تی‌ ام اس استفاده کنند.

تاثیر استرس بر مغز و پیشگیری از آن با دستگاه rTMS
تاثیر استرس بر مغز و پیشگیری از آن با دستگاه rTMS

با استفاده از دستگاه آر تی‌ ام اس واکنش مغز در مورد در مسائل استرس‌زا بررسی می‌شود تا اگر در حال آسیب یا تغییر ساختار است، مشخص شده و از آسیب‌های ناشی استرس بر مغز پیشگیری شود. برخی افراد مبتلا به استرس در ابتدا به روانشناس مراجعه می‌کنند که از روش‌های دارو درمانی برایشان استفاده می‌شود اما باید بدانید که این نوع داروهای آرام بخش، عوارض بسیاری در طولانی مدت برای بدن و حتی خود مغز ایجاد می‌کنند و وابستگی‌هایی به وجود می‌آورند اما دستگاه rTMS به عنوان یک تجهیزات پیشرفته همچین عوارضی ندارد و بسیار ایمن است.

توجه داشته باشید که با مشاهده علائم استرس و احساس تاثیر استرس بر مغز باید به متخصص مغز و اعصاب دکتر هیوا امجدی مراجعه نمایید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *