یکی از مشکلات رایج و متداول در بین بزرگسالان و افرادی که شغل نشسته دارند گردن درد شدید است که این مشکل در میان دانشجویان نیز دیده می‌شود. درصد شیوع گردن درد در طول سالیان اخیر به شکل چشمگیری افزایش یافته و هم اکنون نیز رتبه دوم را پس از کمردرد به خود اختصاص داده است.

گردن درد را یکی از مشکلات متداول مرتبط با سلامتی می‌دانند که در بیشتر مواقع موقتی و زمان آن در حدود 1 تا 2 هفته است. با بروز عارضه درد گردن می‌بایست درمان آن هر چه سریع‌تر شروع شود.

در اکثر موارد علت بروز عارضه گردن درد ممکن است کشیدگی عضلات باشد. یکی از علل دیگری که در بعضی موارد باعث ایجاد درد گردن می‌شود، التهاب غدد به دلیل عفونت‌های ویروسی یا سایر عفونت‌ها است.

در این حالت ضروری است بیمار علت درد گردن خود را با دقت تحت کنترل داشته باشد، چنانچه درد بیمار دائمی بوده یا به مرور تشدید شود، این مسئله امکان دارد علائمی از به وجود آمدن یک مشکل جدی‌تر باشد و برای درمان گردن درد باید در اسرع وقت اقدام کند.

دلایل گردن درد شدید

گردن یکی از اندام‌های منعطف بدن محسوب می‌شود که وزن سر را بر روی خود تحمل می‌کند. به همین دلیل گردن مستعد آسیب دیدن و روی دادن شرایطی است که سبب به وجود آمدن درد و محدودیت‌های حرکتی می‌شود. عارضه گردن درد امکان دارد به دلایل زیر رخ دهد.

کشیدگی عضلات

کار کشیدن بیش از حد نرمال از عضلات گردن در فعالیت‌هایی نظیر مدت طولانی خم شدن بر روی کامپیوتر یا تلفن همراه ممکن است باعث کشیدگی عضلات گردن و درد گردن شود.

انجام فعالیت‌های سبک نظیر مطالعه کردن در وضعیت دراز‌کش در رختخواب یا سایش دندان‌ها به یکدیگر در هنگام خواب نیز می‌توانند سبب ایجاد کشیدگی در عضلات گردن شوند.

فرسایش مفاصل

بالا رفتن سن و ابتلا به گردن درد شدید

مانند دیگر انواع مفاصل بدن، مفاصل گردن نیز با بالا رفتن سن و گذشت زمان دچار فرسایش خواهند شد، همچنین مبتلا شدن به بیماری‌هایی نظیر استئوآرتریت ممکن است سبب از بین رفتن دیسک میان مهره‌ها و در نهایت درد گردن شود.

احتمال دارد بدن زائده‌های استخوانی ایجاد کند که این زائده‌ها نیز بر روی حرکت مفاصل اثر گذاشته و سبب بروز درد می‌شوند.

فشار وارد شدن به اعصاب

فتق (پارگی) دیسک گردن یا ایجاد زائده‌های استخوانی در مهره‌های گردن ممکن است سبب وارد شدن فشار به عصب و خارج‌ شدن آن از محل قرارگیری در ستون فقرات شود که به گردن درد شدید منتهی خواهد شد.

آسیب دیدگی

تصادفات رانندگی از پشت سر در بیشتر مواقع سبب ایجاد ضربه شلاقی به گردن و یا رگ به رگ شدن گردن می‌گردد، این حالت زمانی رخ می‌دهد که سر به سرعت و با شدت به سمت عقب برود سپس به جلو حرکت کند. این شرایط ممکن است باعث کشیدگی در بافت نرم گردن شود.

بیماریها

مبتلا شدن به برخی از بیماری‌های خاص مانند آرتریت روماتوئید، مننژیت یا سرطان امکان دارد باعث عارضه گردن درد در فرد شود.

علائم گردن درد

گردن درد به طور معمول با گرفتگی عضلات و گرفتگی گردن توأم است. برخی اوقات درد در ناحیه گردن با حرکت دادن یا چرخاندن سر، شدت پیدا خواهد کرد.

دیگر نشانه‌های گردن درد ممکن است بی‌حس شدن، احساس سوزش، حساس شدن، درد به شکل صاعقه‌ای، احساس سیری و از دست دادن اشتها، به وجود آمدن مشکل در بلع غذا، مشکل در ریتم قلب، وجود صدای وزوز در سر، گیجی یا فقدان تمرکز کافی و التهاب غدد لنفاوی را شامل شوند.

گردن درد در افراد گوناگون نظیر علائم دیسک گردن امکان دارد با درد صورت، سردرد، درد شانه، بی‌حسی بازو یا احساس سوزش (پارستسياس) همراه شود.

این علائم گردن درد بیشتر به دنبال تحت فشار قرار گرفتن اعصاب در ناحیه گردن به وجود می‌آیند. در این شرایط با توجه به شرایط بیمار، برخی اوقات گردن درد با ایجاد درد در قسمت‌های بالا و یا پایین کمر همراه می‌شود و این وضعیت احتمال دارد در التهاب ستون فقرات در پی عارضه اسپوندیلیت آنکیلوزان (روماتیسم ستون فقرات) نیز مشاهده شود.

تشخیص علت گردن درد

برای تشخیص علت گردن درد، پزشک متخصص کلیه سوابق به وجود آمدن علائم آرتروز گردن و سوابق بیماری‌های دیگر را بررسی خواهد کرد. در کنترل و بررسی سوابق بیماری، پزشک به ناحیه درد، شدت درد، ماندگاری درد و گسترش پیدا کردن آن به دیگر نقاط بدن توجه می‌کند.

در این شرایط هر نوع آسیب دیدگی سابق بر این گردن و درمان‌های به کار برده شده برای آن بررسی خواهد شد. در ادامه نیز می‌شود وضعیت گردن در هنگام استراحت و در زمان حرکت را مورد معاینه و بررسی قرار داد.

در زمان معاینه امکان تشخیص دلایل گردن درد و نقاط حساس با لمس کردن گردن وجود دارد، در عین حال می‌توان از آزمایش سیستم عصبی برای تشخیص عصبی بودن یا نبودن مشکل استفاده کرد.

سایر آزمایش‌های مورد نیاز برای تشخیص موارد گردن درد شامل عکس‌برداری رادیولوژی، اسکن استخوان، اسکن ام آر آی (MRI)، اسکن کت (CAT)، میلوگرافی، آزمایش‌های الکتریکی نظیر الکترومایوگرافی (EMG) و تست سرعت هدایت عصبی (NCV) است.

گزینه‌های درمانی متعددی وجود دارد و این امکان وجود دارد که آنها را بر اساس نیازهای بیمار به شکل ترکیبی مورد استفاده قرار داد. پزشکی احیا کننده یکی از گزینه‌های درمانی مهم است که باید در روند درمان گردن درد شدید مورد توجه قرار بگیرد.

گردن درد به تنهایی می‌تواند با تحمل درد و عذاب فراوان و اختلال در برنامه روزانه فرد همراه باشد. بعضی از اشخاصی که درد گردن را تجربه می‌کنند احتمال دارد نشانه‌هایی را که همراه با درد هستند، نظیر حالت تهوع یا سرگیجه را نیز تجربه کنند، این علائم قادر هستند بر زندگی روزمره اثر منفی گذاشته و زندگی عادی بیمار را دچار اختلال کنند، در نتیجه می‌بایست بسیار مورد توجه قرار گیرند.

ویزیت شدن توسط یک پزشک متخصص، بیمار را در مسیر یک برنامه درمانی منحصر به فرد قرار خواهد داد.

بررسی کلیه گزینه‌های درمانی موجود می‌تواند باعث تسکین علائم در بازه دوره بهبودی شود. بدون نشانه‌های گردن درد، کیفیت زندگی ممکن است شروع به بهبود کند و بیماران در بیشتر مواقع با سرعت بیشتری به فعالیت‌های عادی روزمره خود باز می‌گردند.