شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که دچار ضعف در عضلات یک طرف صورت خود شده باشید و در پس این موضوع ظاهری غیرطبیعی پیدا کنید. در واقع ماهیت این مشکل، عارضه فلج صورت است که در یک سمت صورت افتادگی ایجاد می‌کند.

فلج صورت معمولا به صورت ناگهانی در افراد ظاهر می‌شود که دلایل متفاوتی دارد. در ادامه مقاله در ارتباط با عوامل ایجاد کننده و پیشرفت این عارضه و همچنین نحوه درمان قطعی آن توضیحاتی دادیم.

فلج صورت چیست؟

فلج صورت، نوعی ضعف یا شل شدن عضلات صورت و فک است که باعث افتادگی یک ناحیه از صورت می‌شود.

دلایل ابتلا به این عارضه در افراد متفاوت است اما در صورت بروز هرگونه علائم مشابه با این عارضه، باید خیلی سریع به بهترین متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

اختلالات ظاهری این عارضه باعث می‌شود که فرد اعتماد به نفس خود را برای حضور در اجتماع از دست دهد. از دست دادن توانایی حرکت صورت به علت بروز آسیب در اعصاب صورت باعث شل شدن عضلات و بیحسی یک یا دو طرف صورت می‌شود.

فلج صورت و شل شدن عضلات صورت

یکی از مهمترین عوارضی که به سبب فلج شدن صورت برای فرد رخ می‌دهد این است که در ناحیه آسیب دیده و فلج شده، پلک به طور کامل بسته نمی‌شود و این ضعف در نهایت باعث خشکی چشم می‌گردد که باید برای این افراد به طور موقت و با مشورت پزشک از قطره اشک مصنوعی استفاده شود.

دلایل فلج شدن صورت

برخی از دلایل فلج شدن صورت به شرح زیر است:

• عفونت گوش میانی
  • ضربه مغزی یا ضربه به سر
  • ایجاد تومور در قسمت سر و گردن
  • به وجود آمدن عفونت در ناحیه سر و صورت
  • بیماری سندروم رامسی هانت که نوعی اختلال ویروسی است
  • ابتلا به بیماری‌های خود ایمنی مانند ام اس و بیماری سندرم گیلن باره
  • بیماری لایم (نوعی بیماری که از طریق باکتری توسط نیش حشرات به خصوص کنه به بدن منتقل می‌شود)
  • فلج بلز: دانشمندان معتقد هستند که نوعی عفونت ویروسی که باعث التهاب در عصب کنترل کننده عضلات صورت می‌شود، عامل به وجود آمدن فلج بلز است. این امر سبب پیدایش ضعف در فعالیت‌های ساده مانند خندیدن یا پلک زدن در سمت آسیب دیده می‌گردد و ناگفته نماند که فلج بلز یکی از شایع‌ترین انواع فلج صورت است.
  • سکته مغزی: یکی دیگر از عوامل بسیار موثر در ایجاد فلج صورت، سکته مغزی است که ممکن است در نزدیکان خود هم با این مورد مواجه شده باشید. سکته مغزی به اعصاب کنترل کننده صورت در مغز به علت عدم اکسیژن رسانی یا فشار مغزی، آسیب شدیدی وارد کرده و این امر باعث عدم توانایی و کنترل عضلات صورت می‌گردد.

علائم فلج صورت با عامل بلز

فلج صورت عارضه‌ای هشدار دهنده بوده و به این معنی نیست که فرد دچار سکته مغزی شده است. دلایل متعددی سبب این عارضه می‌شود که در هر صورت بهتر است برای رسیدگی فوری به این عارضه، به پزشک مراجعه شود. برخی از این علائم عبارتند از:

• کاهش میزان اشک چشم
  • احساس تلخی در طعم دهان
  • درد داخل گوش و پشت سر
  • لکنت زبان و مشکل در حرف زدن
  • آبریزش آب دهان به طور غیر ارادی
  • مشکل در جویدن غذا
  • افتادگی قسمتی از دهان
  • شل شدن و بی‌حسی در یک یا دو طرف صورت
  • نارسایی و حساسیت به صدا در سمت آسیب دیده
  • از دست دادن قدرت پلک زدن در سمت آسیب دیده و عدم توانایی در کامل بستن پلک

علائم فلج صورت با عامل سکته مغزی چیست؟

افرادی که به دلیل سکته مغزی دچار فلج در ناحیه صورت می‌شوند، علائمی مانند فلج بلز را تجربه می‌کنند. اگر فردی دچار فلج صورت شد و علاوه بر علائم ذکر شده، موارد زیر را احساس کرد نیز می‌توان گفت به سکته مغزی دچار شده است:

• کاهش دید یا نابینایی ناگهانی
  • تغییر در سطح هوشیاری و آگاهی
  • سر گیجه و از دست دادن تعادل ناگهانی
  • بیمار دچار گیجی و بی‌حالی می‌شود
  • از بین رفتن هماهنگی بین اعضای بدن
  • احساس سوزن سوزن در دست و پاها در یک طرف بدن

همان طور که می‌دانید سکته مغزی به علت لخته خون و نرسیدن اکسیژن به مغز یا فشار خون بالا رخ می‌دهد که باعث مرگ سلول‌های خاکستری مغز در چند دقیقه می‌گردد. بنابراین باید بدانید که زمان در بهبود یا کاهش عوارض برای بیمار بسیار مهم است و در صورت بروز هرگونه از موارد بالا بدون از دست دادن زمان به بهترین متخصص مغز و اعصاب دکتر هیوا امجدی مراجعه نمایید.

نحوه تشخیص علت فلج صورت چگونه است؟

پزشک متخصص با معاینات ظاهری و درخواست حرکت دادن اعضای مختلف صورت نظیر ابرو و لب و… به بررسی اعصاب صورت می‌پردازد، همچنین علائم ظاهر شده در زمان رخ دادن فلج صورت را کنترل و با انجام آزمایش‌های پیشرفته مانند نوار عصب و عضله به بررسی سلامت اعصاب و عضلات صورت می‌پردازد. در روند معاینات از آزمایشاتی دیگر مانند اسکن مغز برای تشخیص علت به وجود آمدن فلج صورت در فرد استفاده می‌کنند.

درمان فلج صورت

امروزه برای درمان فلج صورت، تکنیک‌های متعددی روی کار آمده است که بعد از تشخیص صحیح علت بروز این مسئله به کار گرفته می‌شوند.

اکثر افرادی که به فلج شدن صورت از نوع بلز دچار شده‌اند، با پیش گرفتن درمانی درست و عدم از دست دادن زمان، حتماً بهبود پیدا خواهند کرد که البته نیازمند یک متخصص مغز و اعصاب باتجربه است.

برخی پزشکان از داروهای استروئیدی مانند پردنیزون برای درمان این مشکل استفاده می‌کنند اما باید بدانید که این داروها بسیار قوی بوده و ممکن است برای افراد عوارضی ایجاد نماید. انجام جلسات مشخص شده فیزیوتراپی و تقویت عضلات آسیب دیده می‌تواند در روند درمان فلج صورت بیمار کمک شایانی داشته باشد.

فرد بعد از درمان کامل باید برای قرینه‌سازی و رفع افتادگی‌های قسمت آسیب دیده صورت مانند لب، پلک و ابروها از جراحی پلاستیک بهره ببرد.

در صورتی که علت عارضه فلج صورت، سکته مغزی باشد ابتدا خیلی سریع باید به درمان رفع لخته خون یا کاهش فشار مغز پرداخته شود. برای رفع مشکلاتی نظیر لکنت زبان بعد از سکته مغزی نیز می‌توان از گفتار درمانی استفاده کرد.

درمان قطعی فلج صورت با دستگاه rTMS

در این روش با استفاده از دستگاه آر تی ام اس، اعصاب صورت مورد تحریک قرار می‌گیرند که این شوک الکترومغناطیسی بر تقویت اعصاب صورت بسیار تأثیرگذار است، در نتیجه باعث بهبود فلج صورت در کمترین زمان می‌گردد. لازم به ذکر است تبحر و تجربه در نحوه استفاده از دستگاه برای درمان فلج صورت بسیار مهم است. بهتر است برای استفاده از دستگاه rTMS به متخصص مغز و اعصاب در تهران دکتر هیوا امجدی مراجعه نمایید.

مزایای استفاده از دستگاه rTMS برای درمان فلج صورت

برخی از مزایای استفاده از دستگاه rTMS به شرح زیر است:

• موفقیت دستگاه و همچنین سرعت زمان در بهبود فلج صورت بسیار بالا است.
  • دارای تأییدیه FDA امریکا و سازمان غذا و داروی اروپا است.
  • برگشت‌پذیری عارضه فلج صورت پس از درمان وجود ندارد. برای این امر باید دوره‌های درمان تکمیل گردد، در غیر این صورت ممکن است این عارضه مجدد نمایان شود.

برای درمان فلج صورت چه کار کنیم؟

بهترین روش درمان فلج صورت استفاده از دستگاه rTMS توسط متخصص مغز و اعصاب در تهران است. برای درمان قطعی فلج صورت میتوانید با کلینیک تخصصی دکتر هیوا امجدی با شماره 09057100172 تماس بگیرید یا در واتس‌اپ پیام دهید.

[تعداد امتیازها 3 عدد و میانگین امتیازها 3.7]