افراد به طور معمول به خاطر انقباضات ماهیچه‌ای دچار لرزش دست به صورت ملایم می‌شوند. عارضه لرزش دست سبب ناتوانی فرد در انجام کارهایی مانند نوشتن می‌شود. لرزش دست ممکن است نشانه‌ای از بیماری‌های دیگر باشد. ترمور یا همان عارضه لرزش دست در دسته بیماری‌های مغز و اعصاب محسوب می‌شود که در این مقاله به تمامی جوانب آن خواهیم پرداخت.

لرزش دست چیست؟

لرزش در دست‌ها، یک حالت انقباض عضلانی غیر ارادی و دارای ریتم است که بیشتر در این نواحی رخ می‌دهد، اما این به این معنا نیست که این لرزش‌ها در نقاط دیگر بدن مانند سر ، پا و دیگر اعضا ایجاد نشود. اگر رویداد لرزش‌ها در دست به صورت مداوم باشد، ممکن است عارضه‌ای در بدن به وجود آمده باشد که این لرزش‌ها حاکی از آن باشد.

علت‌های لرزش دست یا ترمور متفاوت بوده که در ادامه علل شایع به وجود آمدن ترمور را بیان خواهیم کرد. یکی از بیشترین علل مراجعات به متخصص مغز و اعصاب به خصوص در آقایان، لرزش دست است. توصیه می‌شود برای درمان سریع به بهترین پزشک مغز و اعصاب مراجعه کنید زیرا این عارضه به مرور زمان پیشرفت می‌کند و به خودی خود درمان نمی‌شود. افراد بدون استفاده از روش‌های درمانی با کاهش علائم لرزش مواجه نمی‌شوند.

معمولاً لرزش دست‌ها در دو زمان اتفاق می‌افتد:

  1. لرزش دست در زمان فعالیت بدنی
  2. لرزش دست در زمان استراحت (دست ترمور)

علت های لرزش دست

انقباضات ماهیچه‌ای یا ضعف بدن که لرزش ایجاد می‌کند، ممکن است از اختلالات عصبی در مغز یا مصرف برخی داروها و فعالیت شدید که ماهیچه توان خود را از دست می‌دهد به وجود آید. در ادامه برخی از علت‌های شایع پیدایش این عارضه را توضیح دادیم.

ضربه مغزی

ضربه به سر می‌تواند به اعصاب کنترل کننده مغز آسیب برساند و در ایجاد لرزش دست نقش داشته باشد.

سکته مغزی

سکته مغزی ایسکمیک که به علت لخته شدن خون روی می‌دهد، مانع از خون‌رسانی به مغز می‌شود. کمبود اکسیژن برای سلول‌های مغز، باعث آسیب به اعصاب کنترل کننده مغز می‌شود. اگر اعصاب کنترل کننده حرکت ماهیچه‌ای که اکسیژن به آن نمی‌رسد، در نواحی دست قرار داشته باشد، باعث به وجود آمدن لرزش در دستان یا یک دست خواهد شد.

بیماری پارکینسون

حدود 25 درصد از افراد مبتلا به پارکینسون، دچار لرزش دست می‌شوند که این لرزش‌ها به واسطه این بیماری بیشتر در زمان استراحت رخ می‌دهد. شخصی که دچار پارکینسون می‌شود، اولین علامتی که نمایان می‌شود همان لرزش دست‌ها است که اغلب از یکی از آنها شروع می‌شود و با گسترش بیماری پارکینسون به طرف دیگر بدن گسترش پیدا می‌کند.

بیماری ام اس

افرادی که دچار بیماری ام اس می‌شوند، به علت اینکه بیماری به عصب بدن آسیب می‌زند، دچار لرزش دست می‌شوند.

دیستونیک

افراد مبتلا به این بیماری به علت ضعف اعصاب، پیام‌های عصبی به صورت اشتباه از مغز ارسال می‌شود که باعث انقباض عضلات به صورت ریتمیک می‌شود. این موضوع عامل مهمی برای لرزش در بدن به خصوص لرزش دستها می‌شود.

اسنشیال ترمور لرزش اساسی

یکی از شایع‌ترین علل لرزش دست اسنشیال ترمور است که ریشه آن نامشخص است. این لرزش‌ها هم در زمان فعالیت و هم در زمان استراحت رخ می‌دهند. ناگفته نماند که یکی از عوامل رخداد لرزش اساسی ژنتیک است.

سایر دلایل

سایر دلایل لرزش دست به شرح زیر است:

  • افسردگی و بیماری‌های روانپزشکی
  • تیروئید پرکار
  • بیماری پانیکس
  • کاهش قند خون
  • اختلالات کبد و کلیه
  • استعمال مواد مخدر و مشروبات الکلی
  • مسمومیت با مواد شیمیایی مانند جیوه

روش درمان لرزش دست چیست؟

برای درمان لرزش دست ابتدا باید مشخص شود در اثر چه موردی به وجود آمده است. پزشک برای شروع، ابتدا سوالاتی مانند مصرف داروهای خاص، مصرف مشروبات الکلی، یا سابقه بیماری و سابقه خانوادگی را بررسی می‌کند و بعد از آن برای درمان اقدام می‌کند. لرزش‌ها اگر خفیف باشد و فعالیت روزمره را تحت تاثیر قرار ندهد، نیازی به تجویز دارو نیست.

درمان لرزش دست با دستگاه rTMS

مغز یکی از اندام‌هایی است که تحریکات الکتریکی بر آن تاثیر مستقیمی دارند اما چگونه باید این تحریکات به بخش سر یا مغز رسانده شود؟ این امر باید مطابق با اصول و شرایط بسیار مخصوص صورت گیرد که عوارض ناخوشایندی برای فرد رقم نزند.

دستگاه rtms اثرات درمانی قابل توجهی را در تحریک الکتریکی و مغناطیسی مغز نمایان می‌کند که هرگز فکرش را نمی‌کنید. پیامدهای مثبت این دستگاه بسیار زیاد بوده و اغلب برای بسیاری از بیماری‌های مرتبط با مغز و اعصاب نظیر افسردگی، لرزش دست، ام اس و … کاربرد شایانی دارد.

دستگاه آر تی ام اس تغییرات بسیار گسترده و با اهمیت را در وضعیت مغزی ایجاد می‌کند و به مرور موجب درمان اختلالات مغزی می‌شود. تحریکات الکتریکی ساطع شده از این دستگاه، نورون‌های مغزی را تحریک کرده و آنها را به جنب و جوش در می‌آورد. این فعالیت‌های موقتی ایجاد شده، سبب شده تا به مرور ثابت گردند و به این ترتیب بسیاری از بیماری‌های این چنینی درمان شوند.

درمان لرزش دست با دستگاه rTMS در تهران
درمان لرزش دست با دستگاه rTMS در تهران

درمان اسنشیال ترمور

برای درمان لرزش اساسی پزشک مغز و اعصاب از مسدود کننده‌های بتا برای درمان استفاده می‌کند. در صورتی که لرزش‌ها شدید باشد ممکن است، مجبور به مصرف داروهای ضد تشنج با توجه به تجویز متخصص شوید.

درمان دی بی اس

اگر دارو در کاهش لرزش‌ها بی تاثیر باشد، از درمان دی بی اس (تحریک عمیق مغز) برای درمان استفاده می‌شود. در این روش تراشه‌ای در زیر پوست، در قسمت بالایی قفسه سینه قرار می‌گیرد که با ارسال سیگنال الکتریکی به بخشی از مغز که کنترل کننده حرکات غیر ارادی در بدن است از شدت لرزش‌ها می‌کاهد. لازم به ذکر است که برای درمان برخی از بیماری‌هایی مانند پارکینسون و دیستونی از این روش درمانی استفاده می‌شود. توصیه می‌شود برای درمان کامل به بهترین دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید.

درمان با بوتاکس

در صورتی که علت لرزش‌های ایجاد شده، برای پزشک نامشخص باشد؛ می‌تواند از بوتاکس برای کاهش لرزش‌ها استفاده کند. بوتاکس دارای مزایایی است که اگر درست تزریق شود، حداقل تا 3 ماه و حداکثر 6 ماه لرزش نداشته باشید و از عوارض تزریق بوتاکس ضعف در نوک انگشتان است. برای درمان با این روش لازم است به بهترین متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

روش درمان تالاموتومی

در این روش درمانی پزشک متخصص با استفاده از امواج صوتی و فرکانس رادیویی مشخص باعث ایجاد اختلال دائم در بخش کوچکی از تالاموس مغز می‌شود. این امواج، اختلال دائمی را در آن قسمت مغز ایجاد می‌کند که باعث کاهش لرزش می‌شود. دکتر مغز و اعصاب، برای مشخص کردن نقطه‌ای که باید امواج فرستاده شود از دستگاه MRI استفاده می‌کند.

سایر روش های کمکی درمان لرزش دست

هر فرد مبتلا به لرزش دست، می‌تواند با روش‌های زیر لرزش‌ها را کاهش دهد. این روش‌ها درمان قطعی نمی‌باشند و فقط برای کاهش علائم تاثیرگذار هستند.

  • عدم استفاده از مواد مخدر و مشروبات الکلی
  • استفاده از دمنوش‌هایی مانند بابونه و اسطوخودوس برای آرامش اعصاب
  • تغییر سبک زندگی مانند استراحت کامل تغییر در تفکرات منفی و تنش‌زا
  • انجام ورزش و فعالیت بدنی باعث کنترل بیشتر عضلات و کاهش لرزش می‌شود.

برای درمان لرزش دست در تهران چه کار کنیم؟

برای درمان لرزش دست با دستگاه rTMS با کلینیک تخصصی دکتر هیوا امجدی به شماره ۰۹۰۵۷۱۰۰۱۷۲ تماس بگیرید یا در واتس‌اپ پیام دهید. ما مشاوره رایگان به شما می‌دهیم.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 14 عدد و میانگین امتیازها 3.7]

23 دیدگاه

  • سلام وقت بخیر من لرزش فامیلی دارم ودست مادرم و خاله ام و مادربزرگم میلرزدودکتر مغز واعصاب برام شربت لیسکانتین و قرص پروپرانول تجویز کردند میخواستم نظر شما در مورد داروهام و بیماریم را هم بدانم وآیا آرتی ام اس روی لرزش فامیلی تآثیر دارد؟

  • مدتی هست که لرزش دست گرفتم. اولش فکر میکردم از خستگی زیاده اما الان میبینم که من کار خاصی نکردم اما بازم لرزش دارم. ممنون میشم راهنمایی کنید که چکار کنم.

  • سلام
    من موقع نوشتن دستم میلرزه وهیچ کنترلی روی خودکار ندارم به طوری که برای پر کردن یه فیش یافرم حتما باید کسی رو با خودم ببرم.خیلی دارم اذیت میشم آیا راهی برای درمان هست؟
    ممنون

    • سلام. لطفاً برای اینکه به درستی مشکل و درمان را به شما پیشنهاد دهیم ، با مطب ما به شماره ۰۹۰۵۷۱۰۰۱۷۲ تماس بگیرید تا صحبت کنیم یا اینکه حضوری تشریف بیارید تا معاینه را انجام دهیم. اگر خواستید حضوری تشریف بیارید ، لطفاً قبلش تماس بگیرید. با تشکر

  • سلام و عرض ادب.
    برای درمان لرزش دست اگه بخوام مراجعه کنم، بلافاصله لرزش از بین میره یا زمان میخواد که این لرزش به طور کامل قطع بشه؟

  • سلام. مدتی هست که حس میکنم لرزش دست دارم. خیلی ناراحت کننده هست و حس خیلی بدی بهم دست میده. 38 سال دارم و خانه دار. کار خاصی هم نمیکنم که بگم از اونه. ممنون میشم راهنمایم کنید.

    • سلام وقت بخیر. لرزیدن دست عوامل مختلفی دارد. به همین دلیل تا شما را معاینه نکنیم نمیتوانیم مشکل را پیدا کنیم. لطفاً برای مشاوره و دریافت نوبت با شماره 09057100172 تماس بگیرید.

  • من وقتی که خسته میشم لرزش دست میگیرم. خیلی دارم از این بابت اذیت میشم. 33 سال سن دارم. ممکنه بفرمایید مشکل چیه و آیا درمان میشه؟

  • سلام به شما دکتر امجدی بزرگوار
    خیلی ازتون متشکرم بابت درمان لرزش دست که خیلی داشت اذیتم میکرد و الان رفع شده. ممنونم واقعا.

  • درود
    مادرم سکته مغزی کرده دست راست از کار افتاده پای راست کم توان شده پنجه پا از کار افتاده… اوایل حدود3 بار دچار تشنج شدن که قرص لوبل1000 برای مادرم تجویز ‌شد….
    آیا با این روش rtms دست و پای مادرم خوب میشه و البته مشکل تشنج حل میشه یا نه؟

    • سلام وقت بخیر
      لطفاً برای اینکه به درستی مشکل و درمان را به شما پیشنهاد دهیم ، با مطب ما به شماره 09057100172 تماس بگیرید تا صحبت کنیم یا اینکه حضوری تشریف بیارید تا معاینه را انجام دهیم. اگر خواستید حضوری تشریف بیارید ، لطفاً قبلش تماس بگیرید.
      با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *