آرتروز گردن به دلیل برخی از تغییرات تخریبی مهره‌های گردنی در ستون فقرات گردنی رخ می‌دهد. این تغییرات و تحلیل رفتن دیسک در ناحیه گردن یکی از فرایندهای طبیعی پیرشدن محسوب می‌شود و در نیمی از افراد میانسال آرتروز گردن دیده می‌شود.

روشهای درمانی آرتروز گردن

با توجه به تشخیص پزشک و شدت علائم آرتروز گردن، امکان دارد یکی از گزینه‌های موجود برای درمان، توسط پزشک معالج تجویز شود. تمامی گزینه‌ها پیش از تصمیم‌گیری نهایی با شما مطرح خواهد شد:

درمانهای اولیه

برای جلوگیری از تشدید درد تا زمانی که به پزشک مراجعه کنید دانستنی‌های زیر در درمان و کاهش علائم آرتروز به شما کمک کند:

فعالیت داشته باشید

استراحت کردن طولانی مدت سبب سفت شدن گردن می‌شود که امکان دارد این خود باعث تشدید علائم شود.

داشتن برنامه ورزشی منظم

این قسمت از توانبخشی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. درمانگر به شما برنامه ورزشی می‌دهد که با کدام تمرینات شروع کنید، چه زمانی سایر تمرینات را اضافه کنید و چگونه تمرینات پیشرفته‌تر را انجام دهید.

کمپرس آب گرم

یک کمپرس گرم می‌تواند به شل شدن ماهیچه‌ها، تقویت جریان خون در ناحیه آسیب دیده گردن و تسکین موقتی درد تاثیرگذار باشد.

وضعیت صحیح بدن

وضعیت صحیح بدن برای محافظت از عضلات، مفاصل و رباط‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است و به عضلات ستون فقرات کمک خواهد کرد فشار را روی مفاصل ستون فقرات کاهش دهد.

درمان کردن آرتروز گردن در تهران

ارگونومی فیزیکی

ارگونومی فیزیکی با خصوصیات آناتومی، تناسب اندام، فیزیولوژیکی و بیومکانیکی انسان مرتبط است؛ زیرا این ویژگی‌ها با فعالیت بدنی در ارتباط هستند. حفظ قوس طبیعی گردن در زمان انجام فعالیت‌های گوناگون، حفظ حالت گردن در امتداد خط ستون فقرات، خم نکردن کمر در زمان برداشتن اشیا از روی زمین، تغییر حالت بدن هنگامی که نشستن شما طولانی می‌شود، نکاتی هستند که در ارگونومی فیزیکی بسیار اهمیت دارند.

بالش طبی مناسب

به نظر می‌رسد بالش طبی مناسب در زمان خواب به شما کمک می‌کند اما گاهی اوقات هم ممکن است چندان موثر نباشد.

رژیم غذایی

برنامه غذایی خاصی برای تسکین دادن درد در آرتروز گردن وجود ندارد اما برخی از مواد غذایی‌ها باعث تقویت استخوان‌ها می‌‌شود، ممکن است از آرتروز گردن یا اسپوندیلوز جلوگیری کند. در ادامه به برخی مواد غذایی اشاره شده است:

اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 سبب کاهش مواد واکنش‌های التهابی در بدن می‌شوند. مواد غذایی سرشار از امگا 3 عبارت هستند از:

• روغن جگر ماهی
  • ماهی قزل‌آلا
  • سبزیجات برگ سبز
  • دانه‌های کتان
  • دانه‌های چیا
  • شاهدانه (HEMP)

کلسیم

مصرف کلسیم دارای اهمیت ویژه‌ای است به دلیل اینکه مانع ساییدگی و فرسودگی غضروف در آرتروز گردن می‌شود. نیاز روزانه بدن ما به کلسیم 1000 تا 1500 میلی‌گرم در روز است. تعدادی از مواد غذایی سرشار از کلسیم عبارت هستند از:

• شیر
  • پنیر
  • پنیر چدار
  • توفو یا پنیر سویا
  • ریواس
  • دانه‌های آفتاب‌گردان

ویتامین D

ویتامین D در جذب کلسیم از خون به استخوان‌ها بسیار موثر است. در برخی از کشورها کمبود ویتامین D رایج است و این عامل امکان دارد باعث ضعف در عضلات و سبب فشار بیشتر به مهره‌ها شود، بنابراین احتمال آرتروز گردن افزایش پیدا خواهد کرد. روزانه مصرف ویتامین D باید حدود 400 تا 800 باشد. مهم‌ترین منبع ویتامین D نور خورشید است. بعضی از مواد غذایی سرشار D از ویتامین عبارت هستند از:

• زرده تخم‌مرغ
  • قارچ
  • جو دوسر
  • غلات غنی شده
  • شیر سویا
  • توفو یا پنیر سویا
  • آب پرتقال غنی شده

منیزیم

منیزیم در حفظ سلامت استخوان‌بندی بدن مهم است. مواد غذایی سرشار از منیزیم عبارت ‌هستند:

• سبزیجات برگ سبز
  • بادام
  • موز
  • ماست
  • آووکادو

رژیم ضد التهاب

داشتن یک رژیم غذایی ضد التهاب، به جلوگیری از التهاب ناشی از آرتروز گردن کمک بسزایی خواهد کرد. مواد غذایی سرشار از خواص ضد التهابی عبارت هستند از:

• میوه‌ها مانند سیب، بلوبری و پرتقال، توت‌فرنگی
  • چغندر
  • سیر
  • زردچوبه
  • سبزیجات مانند کلم پیچ، گوجه فرنگی و اسفناج
  • کلم بروکلی

داروها

چند دارو وجود دارند که امکان دارد در مراحل اولیه درمان آرتروز گردن برای تسکین درد و رفع التهاب توسط پزشک متخصص تجویز شوند.

استامینوفن

بیشتر دردهای خفیف با استامینوفن رفع می‌شوند.

داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID)

داروهایی نظیر ایبوپروفن و ناپروکسن که بیشتر موارد با استامینوفن تجویز می‌شوند، در میان داروها اولویت توصیه پزشکان برای درد گردن به شمار می‌آیند. این دو مسکن توانایی برطرف کردن درد و تورم را دارند و بستگی به نوع مشکل بیمار امکان دارد برای چند هفته تجویز شوند. چنانچه منع مصرف NSAIDs داشته باشید، یا این دارو موفق نشده باشند درد شما را به خوبی کنترل کنند، پزشک انواع دیگری از داروهای ضددرد را توصیه می‌کند.

شل کننده های عضله

در مواردی که اسپاسم عضلانی دردناک رخ می‌دهد احتمال دارد پزشک داروهایی نظیر سیکلوبنزاپرین یا کاریزوپرولول تجویز کند.

تزریق استروئید

تزریق استروئید یک تسکین موقت برای درد آرتروز گردن است. تزریق انواع استروئید بسیار متداول است. رایج‌ترین روش‌های تسکین و درمان آرتروز گردن شامل بلاک اپیدورال (هدف از بلاک عصبی نخاعی، رساندن مستقیم دارو به محل خاص درد است) و تزریق مفصل فاست (این روش کمتر تهاجمی است و در کل کمتر از 15 تا 30 دقیقه زمان می‌برد و برای افرادی که می‌خواهد از جراحی تهاجمی خودداری کنند، می‌تواند یک گزینه مناسب باشد) در ستون فقرات گردنی است.

فیزیوتراپی

درمان فیزیوتراپی یک درمان فوق‌العاده مهم برای آرتروز گردن است. برای تسکین درد می‌بایست با فیزیوتراپیست مشورت کرد. فیزیوتراپی درمان‌هایی با روش‌های مختلف به شرح زیر را شامل می‌شود:

ماساژ

این درمان برای بالا بردن جریان خون، کم کردن تورم، کاهش اسپاسم عضلات و بهبود ترمیم نرمال بافت به بیمار توصیه می‌شود.

تحرک

یک روش درمانی است که با دست انجام می‌شود و در آن مفاصل و بافت‌های نرم به وسیله فیزیوتراپیست با ملایمت جابه‌جا می‌شوند تا محدوده طبیعی را بازیابی، سطوح مفصل را روان کرده و درد گردن را تسکین دهند.

درمان دستی یا کایروپراکتیک

این روش درمانی برای از بین بردن چسبندگی، برطرف کردن انسداد مفصل و بازیابی حرکت کامل مفصل بدون درد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درمان التراسونیک

التراسونیک صدایی با فرکانس بالاست که انسان توانایی شنیدن آن را ندارد. همین امواج کاربردهای شگفت‌انگیزی دارند. امواج فراصوت در فیزیوتراپی برای کاهش درد مورد استفاده قرار می‌گیرند. التراسونیک در فیزیوتراپی برای برطرف کردن گرفتگی عضلات یا کاهش التهاب کاربرد دارد.

درمان تداخلی

استفاده از درمان تداخلی یا درمان اینترفرنشیال در موارد زیر رایج است:

• تسکین درد
  • تحریک کردن عضلات عمقی
  • بالا بردن جریان خون موضعی
  • کاهش ادم (ادم تورمی است که به سبب تجمع مایعات در بدن رخ می‌دهد)
  • بهبود محدودیت‌های حرکتی

تمرینات کششی مفید برای آرتروز گردن

ورزش‌های به خصوصی که برای آرتروز گردن و سرگیجه به بیماران توصیه و به آنها آموزش داده می‌شود، دامنه حرکت و انعطاف‌پذیری گردن را بهبود می‌بخشد و فشار را از روی نخاع و اعصاب کاهش می‌دهد. این حرکات در ادامه به اختصار آورده شده است:

• ورزش ایزومتریک
  • پایین آوردن چانه
  • کشش قفسه سینه
  • حرکت کششی گردن
  • بالا آوردن شانه
  • عقب دادن شانه

جراحی آرتروز گردن

جراحی همیشه برای افرادی که آرتروز گردن و گردن درد دارند انتخاب مناسبی نیست. جراحی برای بیمارانی توصیه می‌شود که درد شدیدی دارند و درد آنها با سایر درمان‌های عنوان شده تسکین پیدا نکرده است. روش‌های مختلفی برای جراحی آرتروز گردن وجود دارد که عبارت هستند از:

لامینکتومی

در این جراحی، قسمتی از استخوانی به نام لامینا را که بر روی عصب قرار دارد توسط متخصص جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات برداشته می‌شود تا فشار کمتری به عصب وارد شود.

دیسککتومی

به علت ضعف عضلانی در آرتروز گردن، امکان برآمدگی دیسک وجود دارد. این روش به فشرده‌سازی عصب کمک خواهد کرد؛ بنابراین، دیسک برداشته می‌شود.

همجوشی ستون فقرات

همجوشی ستون فقرات یا فیوژن یک نوع روش جراحی است که برای اتصال دائمی دو یا چند مهره در ستون فقرات، حذف حرکت میان آنها انجام می‌گیرد.

سخن پایانی

درد آرتروز گردن برخی اوقات فرد را از فعالیت‌های روزانه خود باز می‌دارد. به همین سبب، شناخت عوامل موثر در بروز آرتروز گردن و علائم آرتروز گردن به درمان سریع‌تر این مشکل کمک کند.

اگر بیماری در مراحل اولیه به‌وسیله یک متخصص خوب مغز و اعصاب و ستون فقرات تشخیص داده شود، با روش‌های غیرتهاجمی مانند دارو یا فیزیوتراپی قابل درمان است. چنانچه به این مشکل در اسرع وقت رسیدگی نشود، جراح ناچار به جراحی آرتروز گردن خواهد شد.