rTMS چیست؟

تحریک مغناطیسی مغز این اصطلاح مخفف شده عبارت “Transcranial Magnetic Stimulation” به معنای تحریک مغناطیسی فرا جمجمه ای می باشد و به روشی غیر تهاجمی جهت تحریک مغز اطلاق می شود.

هر پالس مغناطیسی به سهولت و بدون درد، از پوست سر و استخوان و پرده های مغز گذشته و به نورون های عصبی می رسد و باعث فعالیت کوتاه مدت نورون های عصبی مربوطه می گردد. چنانچه پالس ها بصورت متوالی و به سرعت تجویز شدند تحت عنوان repetitive TMS یا rTMS نامیده شده که قادر به ایجاد تغییرات پایدارتری در فعالیت مغزی می باشد. در بیماران افسرده ای که به یک دوره درمان دارویی یا روان درمانی پاسخ مناسبی نداده اند، rTMS می تواند به عنوان درمان کمکی یا جایگزین تجویز شود. این روش توسط اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) در اکتبر 2008 جهت درمان بیماران افسردگی اساسی که در اپیزود فعلی بیماری حداقل به یک دوره درمان کافی با داروی ضد افسردگی پاسخ نداده اند یا قادر به تحمل دارو نیستند، مورد پذیرش قرار گرفته است.

اثر بخشی این روش در سایر اختلالات روانپزشکی مانند وسواس فكرى و عملى ،پانیک ،اختلالات اضطرابی و توهمات شنوایی و علایم منفی بیماری اسکیزوفرنیا که به درمان دارویی مقاوم بوده اند، بیش فعالی ، عدم توجه و تمرکزدر مقالات مختلفی تأیید شده است، اثر اين روش در بازتواني و بهبود عملكرد مغزي بعد از سكته مغزي بخصوص بهبود ضعف اندامها و اختلال تکلم اثبات شده است ، اين روش در درمان اختلال حافظه ، آلزايمر ، پاركينسون ، وزوزگوش، دردهای مزمن و تيك نيز كاربرد دارد  و با افزایش خونرسانی به مغز و افزایش ترشح دوپامین در مغز باعث بهبود عملکرد و علائم این بیماران میشود، برای در مان سردردهای میگرنی مقاوم به درمان ، سفتی اندامها و اسپاسم اندامها در ام اس ، عدم تعادل نیز بسیار کاربرد دارد.اين درمان جايگزين مناسب براي بيمارانى است كه از خوردن طولانى مدت دارو خسته شده اند يا به دارو پاسخ مناسبى نداشته اند. مزیتهای روش rTMS این است  که غیر دارویی است ، نیاز به بیهوشی و بیحسی ندارد و بیمار بلافاصله به کارهای روزمره خود ادامه میدهدو عوارض جانبی داروها مثل افزایش وزن و خواب آلودگی. ناراحتی معده و مشکلات جنسی و یا بی خوابی را ایجاد نمی کند.