افرادی که در طول زندگی خود با بیماری سکته مغزی مواجه شده‌اند برای برگشت به حالات عادی و کسب توانایی برای انجام فعالیت‌های عادی نا امید هستند و نیاز به توانبخشی بعد از سکته مغزی دارند. به طور کلی این افراد باید از تکنیک‌های توانبخشی و استفاده از دستگاه rTMS و طب فیزیکی استفاده کنند تا به تدریج بهبود را در توانایی‌های خود مشاهده کنند و به مرور زندگی با کیفیت بیشتر داشته باشند.

آشنایی نسبی با سکته مغزی

سکته مغزی در بیماران ایجاد ضعف و فلجی در دو طرف بدن و یا یک طرف آن می‌کند. اغلب افراد بعد از این نوع سکته، در تعادل و هماهنگی دچار اختلال می‌شوند و ممکن است حتی فرد در موارد ساده‌ای چون خواب دچار اختلالات شدید گردد. امروزه اشخاصی که با این مشکل مواجه می‌شوند، با گذشت زمان باید از تکنیک توانبخشی و طب صحیح برای بازگشت توانایی‌ها و تعادل استفاده کنند. توانبخشی با استفاده از تجهیزات پیشرفته مانند دستگاه rTMS نقش بسیار خوبی در درمان افراد بی‌تعادل رقم خواهد زد.

توانبخشی چیست؟

یکی از مهمترین بخش‌ها برای درمان سکته مغزی، توانبخشی است. توانبخشی در ابتدای کار، درمان کاملی نمی‌باشد اما رفته رفته اثراتی که سکته مغزی بر مغز ایجاد کرده است را درمان خواهد کرد. توانبخشی و بهبود مشکلات سبب شده تا اعتماد به نفس شخص بیمار رفته رفته افزایش یابد. اگر برای شروع کردن توانبخشی دیر اقدام کردید، نتیجه نیز با وقفه بیشتری ایجاد می‌گردد. توانبخشی برای هر بیمار به طور خاص برنامه‌ریزی می‌شود.

آیا نیاز به توانبخشی بعد از سکته مغزی دارید؟ برای درمان و مشاوره رایگان می‌توانید با کلینیک تخصصی مغز و اعصاب دکتر هیوا امجدی به شماره 09057100172 تماس بگیرید.

تمرینات توانبخشی سکته مغزی

در ابتدا بعد از مراجعه بیماران، به طور سریع درمان شروع نمی‌شود و در مرحله اول، باید توانایی شخص بعد از سکته مغزی سنجیده شود. نوع توانبخشی و حتی تعداد جلسات، نسبت به توانایی‌های بیمار سنجیده می‌شود و گاهی میزان این توانایی به حدی نیست که در چند جلسه کوتاه، تمامی مشکلات رفع گردد. بعد از بررسی این موارد، تمرینات توانبخشی در بیمارستان آغاز می‌شود. البته ناگفته نماند که قبل از انجام توانبخشی، وضعیت بیمار باید تا حدودی به پایداری رسیده باشد. طی انجام تکنیک‌های توان بخشی، لازم است تا علاوه بر بیمار، یکی از افراد خانواده نیز در جریان روند درمان قرار بگیرد. مواردی چون فیزیوتراپی، گفتار درمانی و کار درمانی در دسته برنامه‌های توان بخشی قرار دارد.

توانبخشی بعد از سکته مغزی در تهران
توانبخشی بعد از سکته مغزی در تهران

تمرین نحوه راه رفتن

سکته مغزی در بسیاری از افراد مشکل حرکتی به وجود می‌آورد و حتی راه رفتن را برای بیماران دشوار و یا ناممکن می‌سازد. با استفاده از تکنیک توانبخشی بعد از سکته مغزی و پیشرفته‌ترین ابزار کمکی، تجهیزات و rTMS، فرد را در جهت راه رفتن کمک می‌کنند.

تمرین حفظ تعادل

حفظ تعادل بعد از سکته مغزی یکی از مشکلات بسیار شایع است که باید بهبود یابد و اگر این اتفاق نیفتد و این مشکل باقی بماند، آسیب دیدگی‌های شدیدی به طور اتفاقی برای فرد به وجود می‌آورد. در این مرحله، میزان مشکل مورد ارزیابی قرار گرفته و مشکلات مرتبط نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. متخصص مغز و اعصاب میزان عملکرد را در بیشترین نقطه در طول شبانه روز بررسی می‌کند و درمان را آغاز خواهد کرد.

تمرین جا به جایی و حرکتی

معمولا بیماران بعد از سکته مغزی در استفاده از تخت خواب و جا به جایی بر روی آن، راحت نیستند. برای آموزش مجدد و افزایش توانایی فرد در بلند شدن و جا به جا شدن از تخت خواب، از تکنیک توانبخشی استفاده می‌کنند.

کمک به بیمار در انجام امور

افراد بعد از سکته مغزی حتی در کوچکترین مسائل نیز با مشکل مواجه شده و با استفاده از روش‌های پیشرفته توان بخشی، از هر جهت به شخص کمک می‌کنند. بازیابی اعصاب با هدف دستیابی به سطح بالای عملکرد انجام می‌شود تا بیمار در مدت زمان کوتاه‌تری بتواند به فعالیت‌های خود بپردازد.

گفتار درمانی

یکی از مهمترین روش‌هایی که در دسته انجام تکنیک توان بخشی قرار دارد، گفتار درمانی است که باید برای افرادی که سکته مغزی داشتند، مورد استفاده قرار گیرد. در این مرحله درک مطالب و طرح‌ریزی نیز باید به درستی انجام شود.

کار درمانی

کار درمانی بعد از سکته مغزی سبب هماهنگی بدن از هر لحاظ شده و نحوه انجام فعالیت‌ها را در جهت مثبت هدایت می‌کند. ناگفته نماند که کار درمانی باید به درستی انجام شود تا ایمنی کامل وجود داشته باشد.

درمان با توانبخشی چقدر زمان لازم دارد؟

مدت زمان بهبود و درمان با استفاده از توانبخشی بعد از سکته مغزی و استفاده از دستگاه rTMS در افراد یکسان نیست و از هر نظر تفاوت‌های زیادی وجود دارد. به عنوان مثال مهمترین مسئله این است که سرعت بهبودی و درمان در افراد متفاوت است و این روند ممکن است که در برخی افراد به کندی پیش برود. حتی گاهی درمان در بعضی افراد به طور کامل انجام می‌شود اما دوره زمانی آهسته دارد. همچنین استفاده به موقع از این تکنیک‌های پزشکی، سرعت بهبودی را افزایش می‌دهد. بیماران برای اینکه به درمان کامل برسند، باید تمامی جلسات توانبخشی را بدون وقفه انجام دهند.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *