تست نوار مغز یکی از تکنیک‌هایی است که در علم پزشکی با استفاده از آن، تمامی فعالیت‌های مغز را تحت نظر می‌گیرند. در صورت وجود مشکلات در تکانه‌های عصبی مغز، با استفاده از این تست به آن پی‌‌برده و برای اقدامات درمانی آماده می‌شوند.

در این مقاله انواع نوار مغز و نحوه انجام هر یک را برای شما توضیح داده‌ایم.

نوار مغز یا الکتروانسفالوگرافی چیست؟

نوار مغز با اختصار انگلیسی EEG‌ نوعی تست بوده که برای بررسی فعالیت‌های الکتریکی مغز و تشخیص اختلالات به کار می‌رود. روش ارتباط سلول‌های مغزی از طریق ارسال پالس الکتریکی است که اگر عارضه‌ای ارسال این سیگنال‌ها را دچار اختلال کند، در نوار مغز حتماً قابل تشخیص است.

روش انجام نوار مغزی این گونه است که یک سری الکترود به پوست سر متصل می‌شوند و با ثبت اطلاعات به دست آمده بر روی کاغذ در تشخیص عارضه‌هایی در مغز مانند بیماری تشنج، صرع، افسردگی و … کمک می‌کند.

انواع تست نوار مغز

برای انجام آزمایش نوار مغز با توجه به تشخیص پزشک مغز و اعصاب، یکی از انواع تکنیک‌های نوار مغز را برای فرد در نظر می‌گیرند:

نوار مغزی معمولی

در این نوع نوار مغز که حدود 30 دقیقه طول می‌کشد، پزشک از شما می‌خواهد در آرامش و بدون استرس بنشینید و با گذاشتن الکترودها روی سر به بررسی پالس‌های الکتریکی مغز خواهد پرداخت.

در طول انجام تست از فرد بیمار خواسته می‎‌شود که چشمان خود را باز و بسته کند و همچنین چندین نفس عمیق بکشد تا تغییرات سیگنال عصبی در مغز به خوبی بررسی شود.

تست نوار مغز برای تشخیص بیماری
تست نوار مغز برای تشخیص بیماری

نوار مغز در حالت خواب

همان طور که از نام این تست مشخص است، باید در طول انجام آزمایش بخوابید و چشمان خود را باز نکنید. برای اینکه بتوانید راحت در طول تست نوار مغزی بخوابید و اذیت نشوید، بهتر است شب قبل از تست، کمتر از همیشه بخوابید. از تست نوار مغز در خواب زمانی استفاده می‌کنند که نوار مغز از نوع معمولی جواب نداده باشد. با استفاده از این روش به بررسی اختلالات مغزی در خواب می‌پردازند.

نوار مغز پایشی

با استفاده از این روش، فعالیت مغزی فرد در طول چند روز بررسی می‌شود. ناگفته نماند که فرد قادر است تمام فعالیت‌های روزمره خود را مانند قبل انجام دهد. در نوار مغزی پایشی، الکترودهای متصل به پوست سر به دستگاهی کوچک و قابل حمل متصل شده و اطلاعات لازم در طول انجام هر گونه فعالیت در آن ثبت می‌شود. این نکته بسیار مهم است که در این حین نباید استحمام انجام دهید زیرا این الکترودها نباید خیس شوند.

نوار مغز ویدیو تله متری

این تست نوعی نوار مغزی ویدئویی است. روند انجام آن این گونه است که از فرد مورد نظر در محیط کلینیک فیلم‌برداری می‌شود و پالس‌های الکتریکی مغز از راه دور در دستگاه ثبت می‌شوند.

انواع امواج الکتریکی در نوار مغز

امواج الکتریکی در مغز شامل موارد زیر است:

  • امواج آلفا نوار مغز: این امواج زمانی قابل ثبت است که فرد بیدار باشد و فقط چشمان خود را بسته نگه دارد.
  • امواج بتا و تتا نوار مغز: این امواج معمولاً در خواب ثبت می‌شود و همچنین برای کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد تست نوار مغز چیست؟

تست نوار مغز معمولاً تغییرات در انتقال پالس الکتریکی مغز را ثبت می‌کند و در تشخیص بیماری‌های مغزی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم، کاربرد دارد:

تشنج

صرع

سکته مغزی

تومور مغزی

اختلالات خواب

بروز عفونت در مغز

اختلال در فعالیت مغز

زوال عقل و سرگیجه

آسیب مغزی بر اثر ضربه

اقدامات قبل از انجام تست نوار مغز

قبل از اینکه تست نوار مغز دهید، کارهای زیر را انجام دهید:

  • در روز قبل از انجام تست نوار مغز، از مصرف هرگونه نوشیدنی‌های کافئین‌دار نظیر چای، قهوه، کاکائو و … پرهیز کنید زیرا ممکن است دقت نتایج این تست را بسیار کاهش دهد و ناچار به انجام مجدد این تکنیک باشید.
  • اگر دارویی برای بیماری خاصی مصرف می‌کنید، حتماٌ به پزشک متخصص خود اسامی داروها را اطلاع دهید. گاهی لازم است برخی داروها چند روز قبل از انجام نوار مغز قطع شوند.
  • شب قبل از انجام تست سر خود را خوب بشورید و از زدن روغن و نرم کننده به سر پرهیز کنید.
  • در صورتی که آزمایش نوار مغز برای شما در زمان خواب باشد، حتماً شب قبل از تست کمتر بخوابید تا در طول انجام آزمایش بیدار نشوید.

روش انجام تست نوار مغز چگونه است؟

روش انجام این تست بسیار آسان بوده و در مدت زمان تقریباً کوتاهی به پایان می‌رسد.

نحوه انجام به این صورت است که متخصص مغز و اعصاب، بیمار را روی صندلی و یا روی تخت هدایت می‌کند و آمادگی‌های لازم را به او می‌دهد تا هیچگونه نگرانی برای انجام نوار مغز نداشته باشد.

کلاهی حاوی الکترود به سر وصل می‌کند و اطلاعات دریافتی توسط نوار مغز جهت بررسی‌های بیشتر روی کاغذ ثبت می‌شود. لازم به ذکر است که در طول انجام آزمایش، محیط باید آرام و عاری از هرگونه عامل استرس‌زا باشد و همچنین مراجعه کننده باید آرامش خود را حفظ کند و مضطرب نباشد که جواب تست نوار مغز دقیق بدست آید.

در طول انجام تست نوار مغز ممکن است متخصص مغز و اعصاب از بیمار بخواهد تنفس خود را آرام‌تر کند که این امر باعث ایجاد سیگنال الکتریکی غیر طبیعی شود. در صورت ابتلا به اختلال یا عارضه، تغییرات ایجاد شده در این پالس‌ها برای تشخیص به متخصص مغز و اعصاب کمک می‌کند.

بررسی جواب تست نوار مغز

نتایج این نوع تست‌ها دارای دو نوع طبیعی و غیرطبیعی هستند که در ادامه توضیحی مختصر در رابطه با هر یک دادیم:

نتیجه طبیعی

در این جواب آزمایش، الگوهای ثبت شده در روی مانیتور یا کاغذ کاملاً طبیعی بوده و دارای اختلالات ظاهری نیستند.

  • فعالیت الکتریکی در هر دو سمت مغز یکسان است.
  • فعالیت‌های الکتریکی مغز دچار کاهش و افزایش ناگهانی نمی‌شود.
  • در صورت بیداری و هوشیاری افراد در تست نوار مغز، امواج آلفا و بتا کاملأ مشخص است.

نتیجه غیر طبیعی

در صورتی که به علت عارضه‌ای در مغز الگو‌های دریافتی غیر طبیعی باشند:

  • در دو سمت مغز الگوی فعالیت الکتریکی مغز متفاوت است.
  • الگوها دارای فعالیت شدید و یا کاهش ناگهانی پالس الکتریکی از سمت مغز هستند.
سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 2 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *