شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به دلیل شب بیداری‌های مداوم دچار بدخوابی شده باشید اما گاهی برخی افراد با موارد شدید و پی‌در‌پی همراه هستند که نمی‌توانند خواب درست داشته باشند و باید تحت درمان قرار بگیرند، به این نوع بیماری که مربوط به مشکلات در ناحیه مغز می‌شود، اختلالات خواب گفته می‌شود.

در ادامه با ما همراه باشید تا بتوانید هر چه سریع‌تر از بروز این بیماری پیشگیری کنید.

آشنایی با اختلال خواب

افراد در طول شبانه روز نیاز به 7 تا 8 ساعت خواب کامل دارند. ممکن است عوامل متعددی نظیر استرس، فکر و خیال و … ریتم منظم خواب شبانه فرد را بر هم بزند که در نهایت شخص دچار اختلال خواب می‌شود و کیفیت زندگی بیمار با افت بسیار شدیدی مواجه می‌شود.

افرادی که دارای اختلال خواب هستند، به دلیل خواب آلودگی، در طول روز همواره در حال پرخاشگری هستند و از سردرد رنج می‌برند. اگر این اختلالات در مدت زمان کوتاهی باشد، با موارد پیشگیری کننده اولیه رفع می‌شود، اما اگر مدت زمان زیادی فرد دچار اختلالات خواب باشد، باید هر چه سریع‌تر اقدامات درمانی را پیش بگیرد.

اختلالات خواب و درمان آن در تهران

برای درمان این نوع از اختلالات، باید به متخصص مغز و اعصاب دکتر هیوا امجدی مراجعه شود زیرا این موارد احتمالأ زمینه یا ریشه برخی بیماری‌ها مانند افسردگی است.

عوامل ایجاد کننده اختلال خواب

عوامل مختلفی در فرد سبب پیدایش اختلال خواب می‌شوند که به برخی از شایع‌ترین موارد به شرح زیر است:

اضطراب و استرس

یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد اختلال خواب، وجود استرس در افراد است که باعث می‌شود فرد به خواب عمیق نرود و اگر درمان انجام نگیرد، این امر به مرور زمان می‌تواند باعث راه رفتن در خواب و حرف زدن و همچنین کابوس دیدن می‌شود و فرد همیشه در طول روز خسته و خواب‌آلود و همچنین به شدت پرخاشگر است. این اختلال ممکن است در همه سنین رخ دهد که درمان برای کودکان با بزرگسالان متفاوت است.

تکرر ادرار شبانه

یکی از عواملی که باعث اختلال در خواب می‌شود، تکرر ادرار است که بسیار هم شایع است. این مورد در کودکان بیشتر شیوع دارد. مواردی مانند ترس و استرس، نوشیدن مایعات زیاد، ترس از تاریکی و … دلایلی بر ایجاد تکرر ادرار شبانه هستند.

آلرژی و مشکلات تنفسی

وجود آلرژی، عفونت مجاری تنفسی و سرماخوردگی باعث ناتوانی در تنفس هنگام خواب از طریق بینی می‌شود.

التهاب مفاصل و دردهای مزمن

درد در مفاصل و سایر نقاط بدن باعث می‌شود فرد نتواند راحت به خواب برود. درد دندان، آرتروز، التهابات روده‌ای، سردرد، درد در ستون فقرات و غیره باعث به وجود آمدن اختلال شدید خواب می‌شود.

علائم اختلال در خواب

علائم اختلال در خواب با توجه به علت پیدایش این اختلال متفاوت است زیرا ممکن است این مشکل به علت بیماری زمینه‌ای خاصی باشد. برخی از این علائم عبارتند از:

• احساس افسردگی
  • کاهش وزن ناگهانی
  • چرت زدن در طول روز
  • ناتوانی در تمرکز و حواس‌پرتی
  • احساس بد اخلاقی و آشفتگی و زود‌ رنجی
  • مشکل در به خواب رفتن و عدم توانایی در بیدار شدن
  • احساس خستگی و ناتوانی در طول روز به علت کم خوابی

انواع اختلال خواب

ابتلا به اختلال خواب مانند دیگر بیماری‌های مغز و اعصاب، انواع مختلفی دارد.

خواب پریشی یا پاراسومنیا

ابتلا به این نوع اختلال در خواب، باعث بروز رفتار غیر عادی در زمان خواب، در فرد می‌شود، مانند:

• شب ادراری
  • دندان قروچه
  • راه رفتن در خواب
  • دیدن کابوس‌های متعدد
  • فشار دادن دندان و فک در خواب

آپنه خواب

در آپنه خواب، فرد دچار مشکلات تنفسی در زمان خواب می‌شود که به علت عدم رسیدن اکسیژن به بدن، فرد از خواب بپرد و هوشیار شود.

حمله خواب یا نارکولپسی

در نارکولپسی فرد دچار خواب عمیق شده و نمی‌تواند از خواب بیدار شود که به اصطلاح عامیانه بختک رویش افتاده است. در این حالت بدن فرد دچار نوعی فلجی شده که به راحتی نمی‌تواند از خواب برخیزد. این اتفاق بدون دلیل خاصی رخ می‌دهد اما در بعضی موارد به علت ابتلا به برخی از بیماری‌ها مانند بیماری ام اس به وجود می‌آید.

بی ‌خوابی

گاهی به دلیل استرس، فشار روحی و یا اختلالات هورمونی فرد دچار بی‌خوابی می‌شود. این مورد باید خیلی سریع درمان شود تا از بروز مشکلاتی مانند ضعف عضلات، کاهش ایمنی بدن و… جلوگیری شود.

سندرم پای بی ‌قرار

در این سندروم فرد نیاز دارد پای خود را در خواب تکان دهد. در بعضی افراد با حس مور مور شدن و سوزش در پا این تکان‌ها شروع می‌شود. ناگفته نماند این مشکل گاهی در طول روز نیز بروز می‌کند و مختص به شب نیست.

روش تشخیص اختلال خواب

این بیماری دارای علائم متفاوتی در افراد است که ابتدا باید به درستی تشخیص داده شود. در واقع باید علت رخداد این اختلال را ابتدا کشف کرد و سپس به درمان پرداخته شود. در ابتدا بهترین متخصص مغز و اعصاب، معاینه بالینی انجام داده و سوالاتی در مورد ژنتیک و عواملی که ممکن است در پیدایش این بیماری تأثیر‌گذار باشد، پرسیده می‌شود. برای تشخیص دقیق‌تر از سری آزمایشاتی استفاده می‌کنند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

تست خواب

اولین آزمایشی که برای فرد دارای این مشکل انجام می‌شود، تست خواب یا پلی سومنوگرافی (PSG) است. پزشک متخصص به بررسی سطح اکسیژن و حرکات بدن و امواج مغزی می‌پردازد.

الکتروانسفالوگرام

در این آزمایش، فعالیت‌های مغز و همچنین علت به وجود آمدن اختلال خواب مورد بررسی قرار می‌گیرد.

آزمایش ژنتیک

ژنتیک یکی از عوامل موثر در پیدایش اختلال خواب است که با استفاده از آزمایش خون به بررسی برخی از این بیماری‌های ژنتیکی مانند نارکولپسی و … که ریشه در اختلال خواب دارند، می‌پردازند.

درمان قطعی اختلال خواب با دستگاه rTMS

این دستگاه یکی از جدید‌ترین متد‌های درمان اختلالات خواب با درصد بهبودی بالا است که توسط بهترین و با تجربه‌ترین متخصص مغز و اعصاب توصیه می‌شود.

روش درمان به این صورت است که از ایجاد میدان مغناطیسی در بدن و سر استفاده می‌کنند. امواج الکترومغناطیس باعث به وجود آمدن تحرکات و فعالیت‌های مغزی می‌شود. این امر اختلالات به وجود آمده در مغز را کاهش داده و در نهایت عملکرد مغز بهبود می‌یابد و رفته رفته تمامی اختلالات خواب درمان می‌شود.

توصیه می‌شود جلسات درمانی توسط دستگاه آر تی ام اس که توسط متخصص مغز و اعصاب تجویز می‌شود را به طور مرتب انجام دهید و بین هر جلسه وقفه ایجاد نکنید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید. ممکن است پزشک از درمان دارویی به عنوان روشی برای کاهش علائم این اختلال برای فرد بیمار استفاده کند اما درمان قطعی با دستگاه rTMS صورت می‌گیرد.

بهترین روش درمان اختلال خواب چیست؟

استفاده از دستگاه rTMS توسط متخصص مغز و اعصاب بهترین روش برای درمان اختلالات خواب است. اگر مشکلی در خواب دارید میتوانید با کلینیک تخصصی دکتر هیوا امجدی با شماره 09057100172 تماس بگیرید یا در واتس‌اپ پیام دهید.