کاربرد طب سوزنی برای درمان بیماری های مغز و اعصاب

طب سوزنی از طریق وارد کردن تعدادی سوزن ظریف فلزی و نازک به نقاط خاصی از بدن انجام میشود. طب سوزنی انتقال پیام های درد از بافتهای دردناک را به مغز کاهش میدهد و در نتیجه فرد کمتر احساس درد میکند. همچنین میتواند باعث ترشح موادکاهش دهنده درد و اندورفین ها میشوند که این مواد هم اثر ضد دردی دارند.

طب سوزنی یکی از روشهای درمانی سنتی چینی است که در سراسر جهان از آن استفاده میشود . در آمریکا تا حدود سال ۱۹۷۰ بندرت از این درمان استفاده میشد اما بعدها بیشتر محبوبیت پیدا کرد بطوریکه سازمان سلامت ملی آمریکا تاییدیه استفاده از طب سوزنی را بعنوان طب مکمل در درمان چندین بیماری صادر کرد .

در سال ۱۹۹۶ هم سازمان بهداشت جهانی (WHO) بر اساس مطالعات کارآزمایی بالینی لیست بلند بالایی از بیماریهای درمان یا کمک شونده با طب سوزنی را اعلام کرد.

بیشتر افرادبا فرو بردن سوزنها دردی احساس نمیکنندبعضی از افراد هم ممکن است فرو رفتن سوزن را کمی حس کنند که البته آزار دهنده نیست ، طب سوزنی عموما بی خطر است و عوارض جانبی آن نادر است. تعداد کمی از بیماران پس از درمان احساس خواب آلودگی میکنند.

چه کسانی نباید طب سوزنی انجام دهند :

۱-در صورت حساسیت به فلز یاسیلیکون.

۲-وجود عفونت در محل سوزن.

۳-ابتلا به اختلالات انعقادی و بیماریهای خونی مثل هموفیلی.

۴-استفاده همزمان از داروهای رقیق کننده خون مثل وارفارین و هپارین.

در موارد زیر هم قبل از انجام طب سوزنی حتما باید با پزشک خود مشورت کنید :

۱-سابقه غش کردن یا افت فشارخون مکرر.

۲-بیماری دریچه ای قلب یا پیس میکر.

۳-دیابت و بارداری.

معمولا جلسات طب سوزنی هفته ای یک یا دوبار انجام میشود و براساس تصمیم پزشک و پاسخ بیمار تعداد جلسات و طول درمان متفاوت است . معمولا نشانه های بهبودی از جلسه ششم به بعد در فرد ظاهر میشود و در جلسه دهم به اوج میرسد .

مکانیسم اثر طب سوزنی چگونه است :

۱-تغییر طولانی مدت در سیستم آزادسازی اندورفین ها که مکانیسم ضد درد و کاهش دهنده درد دارند .                                   ۲-کاهش فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک.

۳-تغییرات غدد و نوروترانسمیترهای اکسی توسین و سروتونین.

۴-کاهش تحریک پذیری عروق مغزی (میگرن).

۵-تغییر در پروسه های درد در مغز در سیستم لیمبیک

۶- از بین بردن نقاط درد ماشه ای.

۷- آزادسازی واسطه های بافت بصورت موضعی که باعث بهبود خونرسانی بافت و ایجاد اثرات ضدالتهابی میشود

طب سوزنی در درمان چه بیماریهای مغز و اعصاب موثر و کمک کننده است :

۱- میگرن.

۲-سردردهای تنشی

۳-کمردردو  سیاتیک و درد گردن ناشی از بیرون زدگی دیسک گردن.

۴-فلج های ناشی از سکته مغزی.

۵-افسردگی و اضطراب.

۶-کاهش درد و اسپاسم عضلانی و بیحسی و سوزن سوزن شدن در بیماران ام اس.

۷-کاهش دردهای ناشی از تحریک عصب مثل نورالژی تری ژمینال.

۸- فلج بلز صورت و اسپاسم و دردهای صورت، درد مفصل فکی.

۹-فیبرومیالژی.

باتوجه به اینکه طب سوزنی در بیماریهای مغز و اعصاب و کاهش درد بیماران موثر است استفاده از آن بعنوان طب مکمل در کنار درمانهای دارویی براساس صلاحدید متخصص مغز و اعصاب باعث نتیجه بهتر و افزایش رضایت بیمار میشود.

دسته‌بندی نشده