نوروپاتی محیطی چیست ؟

نوروپاتی محیطی به معنای آسیب رسیدن به اعصاب محیطی شما است. آسیب به این معنی است که پیام‌هایی که بین سیستم عصبی مرکزی و محیطی شما حرکت می کنند مختل می شوند. بسیاری از شرایط مختلف وجود دارد که می تواند منجر به نوروپاتی محیطی شود.

نوروپاتی محیطی را می توان به موارد زیر تقسیم کرد:

نوروپاتی حاد محیطی – این یک نوع نوروپاتی است که به صورت ناگهانی یا سریع شروع می شود.

نوروپاتی مزمن محیطی – این نوع بیماری به تدریج پیشرفت می کند و پایدار می شود. بیشتر نوروپاتی‌های محیطی از نوع مزمن هستند. این بیماری طی چند ماه به آرامی توسعه می یابد

همچنین این نوع نوروپاتی می تواند با توجه به تعداد اعصابی که درگیر می نماید، طبقه بندی شود:

مونونوروپاتی – فقط یک عصب آسیب می بیند.
پلی نوروپاتی – اعصاب متعدد آسیب می بینند.

نوروپاتی محیطی تا چه میزان شیوع دارد؟

حدود ۲ نفر از هر ۱۰۰ نفر نوعی نوروپاتی محیطی دارند. با این حال، در افرادی که عوامل خطر را تشخیص داده‌اند، شایع تر می شود (افرادی که یک بیماری زمینه‌ای یا مشکلی دارند که مشخص می شود منجر به نوروپاتی محیطی می شود). حدود نیمی از افرادی که به مدت ۲۵ سال به دیابت مبتلا شده اند دارای نوروپاتی محیطی هستند.

چه عواملی باعث نوروپاتی محیطی می شود؟

بسیاری از شرایط مختلف می تواند منجر به نوروپاتی محیطی شود. این بیماری ها:

دیابت

دیابت شایع ترین علت نوروپاتی مزمن محیطی در اروپا است. میزان قند خون بالا (گلوکز) در افراد مبتلا به دیابت که به صورت ضعیف کنترل می شوند، می‌تواند منجر به آسیب عصبی شود.

کمبودهای رژیم غذایی

کمبود ویتامین B12 یا فولات می تواند باعث آسیب عصبی و نوروپاتی محیطی شود.

داروها

برخی از داروهای خاص مانند برخی از داروهای شیمی درمانی و داروهای مورد استفاده در درمان HIV می توانند باعث آسیب به اعصاب محیطی شوند.

سموم (توکسین ها)

برخی از سموم مانند حشره کش‌ها یا حلال‌ها (مشکلی برای افرادی که هنگام نفس کشیدن خر خر دارند) می توانند باعث آسیب عصب محیطی شوند.

سرطان ها

اگر سرطان های خاصی دارید، می توانید نوروپاتی محیطی ایجاد کنید.

بیماری مزمن کلیه

اگر کلیه های شما به طور طبیعی کار نمی کنند، این امر می تواند منجر به عدم تعادل نمک و مواد شیمیایی در جریان خون شود و می تواند باعث نوروپاتی محیطی شود.

آسیب ها

جراحات می‌توانند مستقیماً روی اعصاب فشار وارد کنند. این آسیب ها می توانند شامل شکستگی های استخوان و آسیب های فشرده سازی عصبی باشد (به عنوان مثال، فشارهایی که عواملی مثل گچ، اسپلینت، بریس و غیره بر روی اعصاب وارد می کنند).

عفونت

برخی عفونت ها از جمله زونا، عفونت HIV و بیماری لایم (عفونت ایجاد شده پس از گاز گرفتن توسط کنه آلوده به یک میکروب خاص (باکتری)) می تواند به عصب محیطی آسیب برساند. سندرم گلین باره نامی است که به نوع خاصی از نوروپاتی محیطی داده می شود که معمولاً در اثر عفونت ایجاد می شود.

بیماری های بافت همبند

بیماری‌های بافت همبند شامل آرتریت روماتوئید، سندرم شوگرن و لوپوس اریتماتوز سیستمیک همگی می توانند منجر به نوروپاتی محیطی در برخی افراد شوند.

شرایط خاص التهابی

شرایط التهابی از جمله سارکوئیدوز و بیماری سلیاک همچنین می تواند باعث نوروپاتی محیطی شوند.

بیماری های ارثی

بیماری های خاصی که می توانید از والدین خود به ارث ببرید می تواند باعث نوروپاتی محیطی شود. دو مورد از رایج ترین آنها سندرم Charcot-Marie-Tooth و آتاکسی فردریش است.

در معدود افراد، دلیل خاصی برای نوروپاتی محیطی آنها یافت نمی شود. این مورد به نوروپاتی محیطی ایدیوپاتیک شناخته شده است.

آسیب موتور عصبی
کرامپ های دردناک
تحلیل عضلانی
فاسیکولیشن (انقباضات شدید عضلانی)
علائم نوروپاتی محیطی بستگی به این دارد که کدام نوع از اعصاب محیطی آسیب دیده است. نوروپاتی می تواند بر هر یک یا ترکیبی از هر سه نوع اعصاب تأثیر بگذارد. علائم این بیماری بستگی به این دارد که آیا فقط یک عصب تحت تأثیر قرار می گیرد (برای مثال، یک آسیب که فقط یک عصب را فشرده می کند) یا اینکه شرایطی وجود دارد که می تواند بر کل بدن تأثیر بگذارد (مثلاً مانند دیابت).

اگر اعصاب حسی آسیب ببینند، این حالت به نوروپاتی حسی معروف است. این بیماری می تواند باعث ایجاد علائم مختلف در قسمت های آسیب دیده بدن از جمله موارد زیر شود:

سوزن سوزن شدن و بی حسی.
از دست دادن توانایی احساس درد.
عدم توانایی در تشخیص تغییرات دما.
از دست دادن هماهنگی – به این دلیل است که حس موقعیت مفاصل خود را از دست می دهید (توانایی تعیین موقعیت مفاصل).
سوزش یا تیر کشیدن ناشی از درد – این موارد ممکن است در شب بدتر شوند.

پاها و دستان شما اغلب در اولین نوروپاتی حسی تحت تأثیر قرار می گیرند. این بدان معنی است که راه رفتن یا چیدن اشیاء ممکن است دشوار شود. اگر درمان نشود، علائم بیماری به تدریج شروع به حرکت به سمت مرکز بدن می کند زیرا نوروپاتی بدتر می شود.
اگر اعصاب حرکتی آسیب ببیند، به این حالت نوروپاتی حرکتی گفته می شود. تحریک عضلات توسط اعصاب شما تحت تأثیر قرار می گیرد. این بیماری می تواند باعث ایجاد علائم در قسمت های آسیب دیده بدن شود، از جمله:

ضعف عضلات – این ضعف می تواند منجر به مشکلاتی مانند افتادن و مشکل در انجام حرکات کوچک مانند بستن دکمه پیراهن شما شود. بعضی اوقات می توانید ضعف عضلات خود را در اطراف سینه و گلو ایجاد کنید و باعث مشکلات تنفسی و بلع شود.
تحلیل ماهیچه ها (از بین رفتن بافت عضله به دلیل عدم فعالیت).
گرفتگی و کرامپ عضلات.
فلج عضله (عضله به هیچ وجه قادر به حرکت نیست و شما هیچ کنترلی بر روی آن ندارید؛ شما قادر به جابجایی بخشی از بدن خود نیستید).
نوروپاتی اتونومیک یا خود مختار

اگر اعصاب خودمختار تحت تأثیر قرار گیرند، این حالت به عنوان نوروپاتی اتونومی شناخته می شود. این علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

سرگیجه و غش (به دلیل عدم کنترل فشار خون، منجر به کاهش فشار خون می گردد) می شود.
وجود مشکل در عرق کردن – توانایی عرق کردن شما کاهش می یابد.
عدم تحمل گرما.
از دست دادن کنترل عملکرد مثانه، منجر به بی اختیاری ادرار می شود.
نفخ، یبوست یا اسهال.
عدم توانایی در نعوظ (ناتوانی جنسی).

تشخیص

نوروپاتی محیطی ممکن است تشخیص داده شود زیرا ممکن است برخی از علائم ذکر شده در بالا را متوجه شوید و به همین دلیل به پزشک خود مراجعه کنید. اگر پزشک شما به دلایل دیگری شما را معاینه کند ممکن است گاهی اوقات این بیماری را تشخیص دهد. به عنوان مثال، اگر بریدگی روی پای خود دارید. (اگر شما نوروپاتی محیطی دارید که بر روی پاهای خود احساس می شود، می توانید پاهای خود را راحت تر مجروح کنید. ممکن است شما روی یک جسم تیز بروید اما قادر به احساس آن نباشید، که منجر به آسیب شدیدتری می شود.)

در موارد دیگر نوروپاتی محیطی در یک معاینه معمول برای دیابت تشخیص داده می شود. (اگر مبتلا به دیابت هستید، باید معاینات منظم انجام دهید. این موارد همچنین باید ارزیابی را انجام دهند تا به دنبال هرگونه علائم نوروپاتی محیطی باشید.)

معاینه بدنی : پزشک معمولاً معاینه فیزیکی سیستم عصبی شما را انجام می دهند تا به دنبال علائم نوروپاتی محیطی – به عنوان مثال، ضعف عضلات، بی حسی و غیره باشید.

آزمایش خون و اسکن

پزشک شما ممکن است برخی از آزمایشات خون را برای جستجوی دلایل احتمالی نوروپاتی محیطی پیشنهاد کند. به عنوان مثال، آزمایش قند خون (گلوکز) برای جستجوی دیابت، آزمایشاتی برای بررسی میزان ویتامین B12 و فولات موجود در خون، آزمایش عملکرد کلیه و غیره.

پزشک ممکن است برای ارزیابی بیشتر به شما توصیه کند که به یک متخصص سیستم عصبی (یک متخصص مغز و اعصاب) مراجعه کنید. متخصص مغز و اعصاب ممکن است آزمایش های دیگری را پیشنهاد کند. همان طور که توسط تاریخچه و علائم شما پیشنهاد شده است، این موارد به علت مشکوک بودن علائم شما به این بیماری بستگی دارد. این بررسی ها ممکن است شامل آزمایش های خون مختلف، اشعه X، اسکن یا آزمایش های دیگر باشد.

آزمایش هدایت عصبی به سرعتی که سیگنال های الکتریکی از عصب شما عبور می کنند، نگاه می کند. الکترودهای خاصی روی عصب مورد آزمایش بر روی پوست شما قرار می گیرد. آنها کمی شبیه به الکترودهای چسبنده ای هستند که هنگام آزمایش قلب مورد استفاده قرار می گیرند (الکتروکاردیوگرام یا ECG). این الکترودها پالس های الکتریکی بسیار کوچکی را ایجاد می کنند که کمی مانند شوک الکتریکی کوچک هستند که باعث تحریک عصب شما می شوند. الکترودهای دیگر فعالیت الکتریکی عصب را ضبط می کنند. مسافتی که پالس ها به الکترودهای دیگر سفر می کنند و مدت زمان انجام این کار باعث می شود سرعت ضربان عصبی محاسبه شود. در نوروپاتی محیطی این سرعت کاهش می یابد.

الکترومیوگرافی:

این تست فعالیت الکتریکی عضلات شما را نشان می دهد. یک سوزن بسیار نازک با الکترود متصل از طریق پوست شما به عضله وارد می شود. این اتصال به یک دستگاه ضبط به نام اسیلوسکوپ متصل است. از شما خواسته می شود عضله منقبض شود به عنوان مثال، بازو یا ساق خود را خم کنید. نحوه پاسخ دادن به عضله در هنگام تحریک اعصاب می تواند با استفاده از اسیلوسکوپ کنترل شود و ثبت شود. در نوروپاتی محیطی، فعالیت الکتریکی غیر طبیعی خواهد بود

بیوپسی عصبی

در این روش قسمت کوچکی از عصب برداشته می شود تا بتوان آن را در زیر میکروسکوپ بررسی کرد. عصب مورد نظر معمولا در اطراف مچ پا یا مچ دست شما معمولاً بیوپسی می شود. برای این کار از بی حسی موضعی استفاده می شود. برش کوچکی در پوست شما ایجاد شده و قسمت کوچکی از عصب شما برداشته می شود

هر بیماری زمینه ای که باعث نوروپاتی محیطی، مانند دیابت یا کمبود ویتامین B12 شود، باید درمان شود. اگر مبتلا به دیابت هستید، بسیار مهم است که سعی کنید سطح قند خون (گلوکز) خود را تحت کنترل بسیار مناسبی قرار دهید تا از آسیب بیشتر عصبی جلوگیری شود. در صورت آسیب دیدگی ناشی از نوروپاتی محیطی، ممکن است نیاز به فیزیوتراپی، جراحی یا سایر روش های درمانی باشد تا فشار روی عصب ناشی از جراحت تسکین یابد. اگر به نوروپاتی الکلی مبتلا هستید، کاهش و متوقف کردن مصرف الکل معمولاً به جلوگیری از آسیب بیشتر عصبی کمک می کند.

دسته‌بندی نشده

بیماری مزمن کلیهدکتر هیوا امجدیدیابتنوروپاتینوروپاتی محیطی چیست ؟