مغز به عنوان یکی از پچیده‌ترین اعضای بدن، بخش فرماندهی کل بدن را برعهده دارد که به وجود آمدن کوچکترین اختلال در آن باعث پیدایش مشکلات در سایر نقاط بدن می‌شود. سکته مغزی یکی از عارضه‌های خطرناکی است که به علت نرسیدن خون به مغز به وجود می‌آید که بیش از پیش در میان مردم رو به افزایش است. علائم بعد از سکته مغزی خفیف یا شدید متفاوت است. با ما همراه باشید تا با علائم جدی و خطرناک سکته مغزی آشنا شوید و همچنین راه رهایی از آن را دریابید.

سکته مغزی چیست؟

گلبول‌های خون مسئول انتقال اکسیژن به مغز هستند. بروز اختلال به هر دلیلی از جمله گرفتگی عروق و پارگی شریان خون رسان مغزی، اختلالات شدیدی را در مغز ایجاد کرده و همچنین افزایش دی اکسید کربن را موجب خواهد شد. کمبود مواد غذایی و اکسیژن برای مغز از دلایل مهم مرگ سلول‌های این عضو است. در پس این دو مورد، خون رسانی فرد مختل شده که در نهایت فرد به سرعت دچار سکته مغزی می‌شود. این عارضه به صورت شدید یا خفیف رخ می‌دهد که فرقی ندارد از کدام نوع باشد، فقط باید هرچه سریع‌تر بدون اتلاف اندکی زمان، بیمار به متخصص مغز و اعصاب رجوع داده شود تا اقدامات تشخیصی و درمانی صورت گیرد.

خوشبختانه امروزه با پیشرفت علم و تکنیک‌های پزشکی، مرگ در اثر سکته مغزی کاهش چشمگیری داشته و افزایش سطح آگاهی و بکارگیری درمان‌های به موقع سبب شده تا فرد زودتر از عوارض به وجود آمده ناشی از سکته مغزی رهایی یابد.

انواع سکته مغزی

سکته مغزی برخلاف تصور افراد، دارای انواع مختلفی است که در ادامه در ارتباط توضیحی مختصری در مورد هر یک دادیم.

سکته مغزی ایسکیمیک

حدود 87 درصد سکته‌های مغزی از این نوع هستند و بیشتر اوقات زمانی رخ می‌دهد که جریان خون در بخشی از مغز به دلیل انسداد شریان قطع گردد. این اسداد می‌تواند به دلیل ایجاد لخته خون در رگ‌‌ها و یا جمع شدن چربی در عروق و ایجاد پلاک یا همان تصلب شریان باشد. در صورتی که این انسدادهای شریانی به سرعت رفع نشوند، آسیب‌های جبران ناپذیری برای فرد به وجود می‌آید که حتی ممکن است به مرگ منجر شود.

خونریزی مغزی یا هموراژیک (Hemorrhaghc)

هنگامی که شریان خون در مغز پاره می‌شود، چه در داخل بافت مغز و چه در خارج این بافت، خونریزی ایجاد شده باعث فشار شدید به مغز و آسیب به این عضو می‌شود. پارگی شریان خونی مغز می‌تواند، علت‌های مختلفی داشته باشد که برخی از آنها به شرح زیر است:

• فشار خون بالا و کنترل نشده
  • مصرف داروهای رقیق کننده خون و ضد انعقاد خون
  • نقص مادرزادی مانند ضعف دیواره رگ‌های خونی یا همان آنوریسم
  • ضربه مغزی بر اثر حوادثی مانند تصادف و برخورد سر با شئ سخت
  • جمع شدن غیر طبیعی پروتئین در دیواره عروق مغزی که باعث ضعف در آن می‌شود

سکته مغزی ایسکمی گذرا

این سکته همانند سکته ایسکیمیک بر اثر انسداد عروق خون رسان به هر دلیلی از نوع لخته خون یا تجمع پلاک‌های خونی می‌باشد، با این تفاوت که علائم رخ داده بر اثر سکته مغزی ایسکمی گذرا همانطور که از نامش مشخص است، ماندگار نمی‌باشد.

تشخیص سکته مغزی

سکته مغزی عارضه‌ای اورژانسی بشمار رفته و در صورت وقوع این مشکل حاد، زمان، بیشترین تاثیر را در روند درمان و کاهش عوارض ناشی از آن دارد. به همین دلیل است که پزشکان از زمان ورود فرد دچار سکته مغزی به بیمارستان، فرایند تشخیص و نوع سکته مغزی را شروع می‌کنند. همچنین ممکن است برخی علائم رخ داده در فرد، بر اثر مصرف دارو و بیماری‌های دیگر در بدن ایجاد شده باشد و با سکته مغزی اشتباه گرفته شود. اسکن مغزی یکی از مهمترین موارد برای تشخیص این عارضه خطرناک به شمار می‌رود.

علائم سکته مغزی

علائم این عارضه در نقاط مختلف بدن نمایان می‌شود که البته در همه افراد یکسان نیست اما موارد شایع را بیان می‌کنیم.

علائم سکته مغزی در صورت

افتادگی قسمتی از صورت فرد رخ می‌دهد. در همان لحظه از بیمار بخواهید بخندد. اگر یک سمت صورت بی‌حرکت و آویزان بود، احتمال اینکه شخص به سکته مغزی دچار شده است وجود دارد.

علائم سکته مغزی در دست

زمانی که بخواهید هر دو دست را همزمان بالا بیاورید، توانایی انجام آن را ندارید، یعنی فقط یک دست را می‌توانید بالا بیاورید. این مورد در بیشتر اشخاص مبتلا به این عارضه یکسان است.

علائم سکته مغزی در گفتار

شخصی که سکته مغزی را پشت سر گذاشته باشد، به لکنت زبان دچار شده و به سختی حرف می‌زند. همچنین علاوه بر تکلم نامناسب و سخت، موقعیت مکانی و زمانی را فراموش می‌کند.

علائم سکته مغزی در بینایی

یکی دیگر از علائم سکته مغزی رخ دادن ناگهانی تاری در یک یا هر دو چشم و عارضه دو بینی است.

مشکل تعادل

ممکن است در هنگام راه رفتن بی‌تعادل شوید و یا زمین بخورید که این حالت با سرگیجه‌های شدید و مداوم همراه است. اکثر افرادی که به سکته مغزی دچار شده‌اند و از مرگ نجات یافته‌اند، از سردرد شدید و ممتد نالان هستند به طوری که با وارد کردن ضربه به سر یا فشردن آن، سعی در کاهش این سردرد دارند.

از بین رفتن تعادل و افتادن بر اثر سکته مغزی

دلایل ابتلا به سکته مغزی

برخی از دلایل اتفاق افتادن سکته مغزی به شرح زیر است:

• کلسترول بالا
  • بیماری دیابت
  • بی‌تحرکی و سکون
  • افزایش وزن و چاقی مفرط
  • سابقه ابتلا به این عارضه در خانواده
  • مصرف مواد مخدر سیگار و مشروبات الکلی
  • بیماری‌های قلبی و عروقی که باعث در خون رسانی به مغز می‌شود

دلایلی مانند سن افراد و جنسیت تاثیر زیادی در به وجود آمدن این نوع سکته دارند. افراد با سن بالای 65 سال بیشتر در معرض سکته مغزی قرار می‌گیرند. طبق آمارهای پزشکی احتمال ابتلا به سکته مغزی در آقایان میانسال بسیار بیشتر از بانوان است اما احتمال مرگ برای خانم‌ها در اثر این نوع سکته بیشتر است.

راه های پیشگیری از سکته مغزی

می‌توان با بکارگیری شیوه درست زندگی و تغییر در عادات رفتاری و غذایی تا حدودی احتمال سکته مغزی را کاهش داد که برخی از آنها به شرح زیر است:

کنترل فشار خون

با مراجعه به پزشک متخصص و استفاده از دارو، همچنین پرهیز غذایی می‌توان فشار خون بالا را درمان کرد و تاثیر آن برای ایجاد این عارضه را از بین برد.

کاهش کلسترول

با استفاده از رژیم غذایی مناسب و صحیح، می‌توان کلسترول را کاهش داد و مانع از ایجاد چربی در عروق خونی شد. برخی از دارو‌ها می‌توانند در کاهش کلسترول خون کمک کنند.

ترک مصرف دخانیات

با ترک مصرف سیگار و سایر مواد دخانی می‌توانید خطر سکته مغزی را کاهش دهید.

کنترل قند خون و دیابت

مصرف مواد قندی را تا حد ممکن کاهش دهید و اگر دچار دیابت هستید، آن را در حالت کنترل شده، نگه دارید.

وزن ایده آل

کاهش وزن و رسیدن به وزن نرمال باعث افزایش سلامتی شده و خطر بروز انواع بیماری، سکته مغزی و حتی سکته قلبی را کاهش می‌دهد.

درمان سکته مغزی

درمان سکته مغزی بر اساس این که سکته مغزی ایسکمیک یا هموراژیک باشد، متفاوت است.

درمان سکته مغزی ایسکمیک

همانطور که گفته شد، این سکته بر اثر انسداد شریان خونی در مغز رخ می‌دهد، که متخصص مغز و اعصاب باید با سریع‌ترین روش ممکن، این انسداد یا لخته خونی را برطرف کند. این رفع انسداد هم از طریق تزریق دارو و هم از طریق جراحی انجام می‌گیرد.

درمان سکته هموراژیک

این سکته بر اثر پارگی شریان و خونریزی در مغز رخ می‌دهد که باید خیلی سریع این خونریزی قطع یا کاهش پیدا کند و با خارج کردن خون از مغز، فشار از روی مغز برداشته شود. این کار توسط جراحی یا تزریق داروی انعقاد خون و کاهنده فشار خون انجام می‌پذیرد.

درمان سکته مغزی با دستگاه rTMS

یکی از نوین‌ترین تکنولوژی برای درمان سکته مغزی، دستگاه rTMS است. این دستگاه در سال‌های اخیر توانسته در بسیاری از حوزه‌های درمانی مانند درمان افسردگی و آلزایمر ورود کند و مشکلات بسیار جدی را بهبود بخشد. بهترین متخصص مغز و اعصاب در جلسه‌های درمانی، رابط‌های دستگاه آر تی ام اس را بر روی سر فرد بیمار قرار می‌دهد و اشعه‌های مخصوصی به مغز منتقل می‌کند. مدت زمان ساطع شدن این اشعه‌ها به تشخیص دکتر مغز و اعصاب بستگی دارد.

یکی از مهمترین نکاتی که در ارتباط با این دستگاه وجود دارد، این است که این روش کاملا کنترل شده بوده و هیچگونه عوارض یا آسیبی برای مغز در بر ندارد. این دستگاه دارای تاییدیه FDA آمریکا نیز می‌باشد.

برخی از مزایای rtms برای درمان سکته مغزی به شرح زیر است:

1. روشی بسیار بی‌خطر
  2. بالاترین بازدهی درمانی
  3. بدون استفاده از بیهوشی
  4. درمان بدون استفاده از دارو
  5. هیچ عوارضی برای فرد ندارد
  6. روشی غیر تهاجمی و ایمن

داروهای پیشگیری از سکته مغزی چیست؟

بسیاری از داروهای رقیق کننده خون را به عنوان داروهای پیشگیری کننده از سکته مغزی می‌شناسند اما مصرف این داروها به طور خودسرانه عوارض جانبی خطرناکی را برای فرد به همراه دارد زیرا گاهی شخص دارای غلظت خون نیست و با مصرف داروی رقیق کننده خون نظیر آسپرین دچار مشکلات جدی می‌شود.

بهترین راه برای درمان سکته مغزی چیست؟

بهترین روش برای درمان کردن سکته مغزی استفاده از دستگاه rTMS است. برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در این مورد با کلینیک تخصصی مغز و اعصاب دکتر هیوا امجدی به شماره ۰۹۰۵۷۱۰۰۱۷۲ تماس بگیرید یا در واتس‌اپ پیام دهید.

[تعداد امتیازها 4 عدد و میانگین امتیازها 4.3]