روش درمانی PRP(پی آر پی) چگونه است؟

تزریق پی ار پی

تزریق پی آر پی

روش درمانی PRP(پی آر پی) و کاربرد های آن چگونه است؟

پی آر پی روشی طبیعی است که با استفاده از اجزای خون خود بیمار برای تحریک و نوسازی بافت های آسیب دیده در مناطق صورت، گردن، سر و سینه، دست ها و بدن مورد استفاده قرار می گیرد.

چند سی سی از خون بیمار گرفته می شود و با استفاده از کیت های خاص, غلظت پلاکت را به ۳ تا ۵ برابر مقدار اولیه خواهند رساند.

این پلاکت ها حاوی عوامل رشد بافتی(Growth Factor) هستند که می توانند عامل اصلی در فرایند ترمیم و بازسازی بافت ها را به بدن ارائه نمایند.این عوامل سبب رشد, تکثیر و تمایز سلول های مختلف پوستی و بافتی شده و منجر به افزایش کلاژن، الاستین، ماده بین سلولی و تولید رگ های جدید می شود.

در نهایت سلول های بنیادی به سلول های بافت آسیب دیده تبدیل می شوند.

این فرایند توسط مواد ترشح شده از پلاکت ها هدایت شده و موجب ترمیم بافت آسیب دیده می شود.

درمان درد با استفاده از تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) یکی از روشهای نوین و جدید است که علاوه بر کاربردهای دیگر از جمله برای جوانسازی پوست ، کمک به رشد موها ، برای درمان درد نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد دارد. این روش معمولاً برای درمان دردهای مزمن اسکلتی عضلانی و دردهای مفصلی استفاده می شود و به تسکین درد کمک میکند.

همچنین تزریق پی آر پی برای جوانسازی کل نواحی صورت ، پوست دستها ، برای نواحی جای اسکار و زخمهای قبلی هم کاربرد دارد

مزیت اصلی تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) این است که باعث کاهش درد و درمان سریع بافت ها می شود

به این صورت این روش قادر است نیاز به انجام عمل جراحی و دوره های طولانی مدت بازیابی را از بین ببرد. به علاوه کسانی که به هر دلیل نیاز به عمل جراحی باز پیدا کرده اند اما توانایی جسمانی و یا شرایط مناسب برای جراحی باز را ندارند، می توانند بیشترین بهره را از این روش درمانی ببرند.

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی) یک روش درمانی کم خطر و غیر تهاجمی است به خصوص در قیاس با روشهایی مثل عمل جراحی. نکته مثبت دیگر این روش این است که همان طور که گفتیم، از سلول های بدن خود فرد برای درمان استفاده می شود و فرآیند طبیعی و بیولوژیکی درمان سرعت بخشیده می شود.

پلاسمای غنی شده از پلاسما (PRP) زمانی که در محل آسیب دیدگی و اطراف آن تزریق می شود، به ترمیم بافت ها کمک می کند و قدرت بازسازی آنها را تقویت می کند. نتیجه این است که بازیابی و بازسازی بافت ها پس از تزریق پلاسمای غنی از پلاکت بسیار سریع تر از زمانی است که از روش عمل جراحی استفاده می شود.

مزایای استفاده از پی آر پی :

جهت درمان با پی آر پی چون از خون خود فرد استفاده می شود احتمال به وجود آمدن عوارض و منتقل شدن بیماری های دیگر به حداقل می رسد.

احتمال به وجود آمدن حساسیت های پوستی و عفونت در روش پی آر پی وجود ندارد
با توجه به کیت های مخصوص پروسه کار بسیار ساده و کاملا استریل خواهد بود
چون روش غیر تهاجمی بوده و عوارض کمتر از دیگر روش هاست
ماندگاری اثر آن طولانی بوده ونسبت به روش های مشابه ( مثل جراحی ) هزینه کم تری دارد
درمان با پی آر پی نیاز به بستری و استراحت ندارد
این روش تقریبا بی درد است و به راحتی برای بیمار قابل تحمل است
در همه نواحی بدن قابل استفاده بوده و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد

محدودیت های استفاده از پی آر پی در بیماران بااین علائم:

ابتلا بیمار به انواع سرطان به خصوص سرطان های پوستی
سندرم نقص عملکرد پلاکتی
بیماری های مزمن مثل دیابت درمان نشده
نقص ایمنی
ناپایداری همودینامیکالی
مصرف داروهای ضد انعقاد

تزریق PRP

چه کاری قبل از درمان پی آرپی می توانیم انجام دهیم؟

نوشیدن مقدار زیادی مایعات
اطمینان از نداشتن هرگونه عفونت فعال در بدن از جمله سرماخوردگی – تب و آنفولانزا

مراقبت های پس ازانجام پی آر پی:
لطفاً بعد از درمان PRP، این دستورالعمل ها را با دقت بخوانید و دنبال کنید. بعد از تزریق PRP به مدت کوتاهی محدودیت هایی دارید که سبب می شود نتیجه درمان بسیار بهتر باشد و تقریباً بلافاصله به فعالیت های روزانه خود بازگردید.

به مدت حداقل 8 ساعت پس از درمان با پی آر پی مناطق درمان شده را لمس ، فشار ، مالش یا دستکاری نکنید.
پرهیز استفاده ازAdvil، Aleve، Aspirin، Ibuprofen، Motrin، Naprosyn،همه داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی) ، ویتامین A ، ویتامین E ، گینکو بیلوبا ، سیر ، روغن کتان ، روغن کبد ماهی ،اسید چرب اسنشیال(EPA ، DHA )، حداقل به مدت 1 هفته قبل و 2 هفته بعد از درمان.
به یاد داشته باشید، هدف ما ایجاد التهاب است. این داروهای ذکر شده باعث کاهش یا جلوگیری از التهاب می شوند که می تواند نتایج شما را کاهش دهد.

اگر به دلایل قلبی باید آسپرین مصرف کنید ، مطمئناً می توانید این کار را انجام دهید ، اما این ممکن است نتایج شما را محدود کند. طبیعی است که کبودی ، قرمزی ، خارش ، تورم و یا درد را تجربه کنید که ممکن است تا 2 روز بعد از تزریق شما طول بکشد.

در صورت بروز هرگونه درد و ناراحتی ، ممکن است Tylenol یا سایر محصولات حاوی استامینوفن را طبق دستورالعمل مصرف کنید. ترجیحا اگر می توانید از اعمال یخ در منطقه تزریق شده خودداری کنید زیرا یخ به عنوان یک فرایند ضد التهابی عمل می کند.

از سونا خشک و بخار ، 2 روز بعد از معالجه خودداری کنید.
از تمرینات شدید ، آفتاب گرفتن و گرما برای حداقل 2 روز پس از درمان خودداری کنید.
از مصرف الکل ، کافئین و سیگار به مدت 3 روز پس از درمان خودداری کنید.

Platelet-rich plasma injection of the knee

کل فرآیند تزریق پلاسمای غنی از پلاکت در حدود یک ساعت طول می کشد که این زمان شامل مراحل آماده سازی و بازیابی و … می شود. این کار به طور کاملاً ایمن و تحت کنترل در مطب انجام می شود. مزیت این روش این است که بدون داشتن ذره ای درد یا استفاده از بی هوشی یا بستری شدن در بیمارستان انجام می شود و زمان خاصی هم برای بازیابی و ریکاوری لازم ندارد. در واقع بیشتر افرادی که از این روش استفاده می کنند بعد از آن بدون هیچ مشکلی به روال معمول زندگی باز می گردند و فعالیت های روزمره مثل رفتن به سر کار و … را ادامه می دهند. البته اکثر اوقات در روزهای سوم تا هفتم بعد از تزریق، درد بیمار شدت بیشتری پیدا می کند که هر چه درد بیمار بیشتر باشد پاسخ بعدی به پی آر پی بیشتر است و بیمار پاسخ بهتری می گیرد.

معمولاً در طول یک دوره 3 ماهه، حدود 3 تزریق پلاسمای غنی از پلاکت(PRP) انجام می شود. این تزریق ها به طور معمول با فاصله 2 تا 3 هفته از هم انجام می شوند. بیشتر کسانی که از این روش استفاده کرده اند پس از تزریق اول یا دوم کاهش چشم گیر درد را تجربه نموده‌اند.

هدف اصلی تزریق پلاسمای غنی از پلاکت البته کمک به کاهش درد همراه با تسریع فرآیند بازیابی و بازسازی بافت ها است. در بیشتر مواقع بهبودی چشم گیر و قابل توجه پس از گذشت چند هفته از تزریق پلاسما مشاهده می شود و بیمار متوجه تسریع فرآیند بهبود می‌گردد. مطالعات نشان داده اند که استفاده از این روش به طور مؤثر بر کاهش درد و کمک به بیمار برای بازگشت به فعالیت های روزمره کمک زیادی می کند.

دسته‌بندی نشده